شناسهٔ خبر: 52102 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای حفظ وضع موجود نیامده ام/ فعالیت هیچ تشکلی نباید محدود شود

وزیر پیشنهادی علوم گفت: اینجانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده ام. آمده ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منصور غلامی صبح امروز در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می دانم از حسن نظر و توجه رئیس جمهور برای معرفی اینجانب برای تصدی وزارت علوم تشکر کنم و از نمایندگان که در بررسی صلاحیت اینجانب را مورد لطف قرار داده اند سپاسگذارم.

وی افزود: اگر امروز با نظر شما توفیق خدمت به نهاد علم را بیابیم در معرض آزمون دشواری قرار می گیریم که تنها عنایت خداوند و حمایت دانشگاهیان و پشتیبانی همه ارکان و قوای کشور و دولت و ملت عبور از آن را آسان کند.

وزیر پشنهادی علوم تاکید کرد: با آگاهی از سنگینی این بار مسئولیت وظیفه خود دانسته ام که اعتبار و تجربه و داشته های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت و جامه دانشگاهی قرار دهم.

غلامی افزود: خود را متعهد به قانون و اتخاذ به رویکردها و مسائل پیش رو می دانم.

وی ادامه داد: من خدمت خود را از پایین‌ترین سطح آغاز کردم، ۱۲ سال مدیریت دانشگاه بزرگ کشور را داشتم و از آنجا نامزد تصدی پست وزارت علوم شدم.

وی ادامه داد: از دل دانشگاهی برآمدم که نخستین تجربه ایرانی نظام جدید آموزش عالی را داشت؛ آموزشی که بر مبنای نیازمحوری در نظام اسلامی است.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم افزود: طرح تأسیس دانشگاه‌ مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام با عنوان «D۸» در همدان شکل گرفته است. رویکرد اصلی من دانشگاه‌محوری بر مبنای عمل است و این تأکید با استقلال دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

امنیت لازمه حیات علمی دانشگاه است

غلامی تأکید کرد: من فرزند انقلابم و بر پیشبرد آرمان انقلاب با «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» می‌کوشم و همچنین بر مبنای چارچوب قانون و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کنم و علاوه بر مسئولیت علمی و دانشگاهی، نسبت به نیازها و تحولات جامعه حساس و مسئولیت‌پذیر هستم. دانشگاه محل تضارب آراء و مکان امن رشد توسعه علمی است. احساس امنیت استاد و دانشجو، کارکنان و رعایت حقوق شهروندی، همه در گروی ایجاد یک محیط بانشاط در دانشگاه‌ها است و این لازمه حیات علمی دانشگاه است.

برآمده از جریان اصلاحات هستم

وی افزود: با وجود آنکه من برآمده از جریان اصلاحات هستم، اما معتقدم اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند در یک میز دور هم نشسته و برای سربلندی ایران فعالیت کنند و تلاش کنند گوش شنوای همه حرف‌ها و نقدها باشند و چشم بر حقیقت نبندم. من جلسات زیادی را با فراکسیون‌ها، نمایندگان و استادان داشتم و نگرانی‌ها و نقدهای آنها را از طریق رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با آنها احساس همدلی می‌کنم، گرچه در بسیاری موارد خود را مصداق آن نمی‌دانم. اصلاح‌طلب و اصولگرا، دانشجو و استاد، نماینده و مدیر، حق دارند حساس و منتقد باشند. باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود.

برای حفظ وضع موجود نیامده ام

غلامی تأکید کرد: اینجانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده ام. آمده ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم؛ کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم. توان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را در خدمت حلّ مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیت موجودآموزش عالی در کمک به دولت برای رفع مسایل و چالشهای ملّی و به ویژه اشتغال و اقتصاد و اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.

وی افزود: بر ایجاد فضای ضابطه مند و امن سازی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیتهای قانونمند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اعضای هیأت علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی تأکید می کنم. هیچ تشکل دانشجویی، به شرط رعایت قانون، نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاهها روبه رو باشد.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: اصولگرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت آنها بود.

غلامی اظهار داشت: راه پیش روی ما گفتگو است و گفتگو درمانگر هر سوتفاهمی است و دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک می کند.

آمده ام باری از مسئولیت های آموزش عالی بردارم

وی افزود: آمده ام تا باری را از مسئولیت های آموزش عالی بردارم، دکتر هاشمی سرپرست فعلی وزارت علوم به خوبی طی چند ماه گذشته این وزارتخانه را اداره کرده است و نمایندگان مجلس با رای اعتماد خود زمینه خروج این وزارتخانه از بلاتکلیفی را فراهم می کنند.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: در این مسئولیت همه دست به دست هم دهیم تا این وزاتخانه بتواند محور توسعه و علم کشور باشد.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت آموزش عالی در حل مشکلات جامعه و در راستای کمک به دولت و رفع چالش های ملی بویژه در حوزه اقتصاد و اشتغال بهره گیریم همچنین باید از توان این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: برنامه مفصلی را تدوین کرده و تقدیم نمایندگان مجلس کرده ام که این ماهیتی عملیاتی و در بنیاد اجرایی سازی استوار است.

غلامی ادامه داد: برای تدوین این برنامه علاوه بر اخذ نظرات برخی از روسای دانشگاه های کشور در هفته گذشته با روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور نیز جلسه ای داشته ام و از تجارب و نظرات آنها نیز بهره گرفته ام.

وی گفت: تمامی برنامه های اعلامی من مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرای آنها راهکارهای علمی و کارگروه های تخصصی و ساماندهی ایجاد خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: ارتقای کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت دانش آموختگان، حذف رشته های ناکارآمد و ایجاد رشته های میان رشته ای متناسب با نیاز جامعه، استفاده از توان دانشگاه ها برای کمک به دستگاه های مسئول و رفع بحران های پیش رو مانند اشتغال و اقتصاد، ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به ویژه مراکز تازه تاسیس و سوق دادن تجربی دانشگاه ها به سمت دانشگاه های جامعه محور، کارآفرین و خلاق از برنامه های من است.

اهتمام ویژه به علوم انسانی دارم

غلامی تاکید کرد: در برنامه اعلامی خود اهتمام ویژه به حوزه علوم انسانی دارم تا بر این اساس این علم به عنوان زیر ساخت تفکر و اندیشه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نهادینه کردن کرسی های آزاد اندیشی، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت های دانش بنیان متناسب با اقتضائات کشور، منطقه و جهان، توسعه همکاری های بین المللی، استفاده از تخصص ایرانیان مقیم کشور و جذب دانشجویان خارجی از دیگر برنامه های من به شمار می رود.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: تداوم و تقویت توسعه بنیادهای خیریه برای توسعه علم و فناوری در کشور، توسعه مشارکت بخش غیردولتی با رعایت قانونمندی و استانداردها از دیگر برنامه های من به شمار می رود.

غلامی توسعه تشکل های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی را یکی دیگر از برنامه ها خود اعلام کرد و گفت: تلاش می کنم که از توان تشکل های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی در فعالیت دانشگاه ها استفاده کنم.

وی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته دانشجویان دختر کشور رشد قابل توجهی داشتند که این امر فرصت مهمی برای تحول و توسعه کشور بوده، بنابراین باید نقش زنان از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: برنامه دارم تا فضای ضابطه مند و ایمن را در محیط دانشگاه برای فعالیت های قانونمند اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان و اساتید فراهم و از برخوردهای سیاسی پرهیز کنم.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: دغدغه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری دارای جامعیت و شناخت لازم است و به طور حتم راهگشا خواهد بود.

غلامی خاطرنشان کرد: حضور چند روزه من در مجلس و گفتگو با نمایندگان این بستر را فراهم کرده است تا در آینده و برنامه ها از نظرات این افراد استفاده کنم.

وی گفت: از نمایندگان مخالف نیز تشکر می کنم و بسیاری از نکاتی که اعلام کردند در متن برنامه ها قرار دارد و در آینده نیز نکات مورد نظر آنها در برنامه ها لحاظ خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: از نمایندگان موافق نیز تشکر می کنم و اگر توفیق رای اعتماد از مجلس را داشته باشم در تمامی برنامه ها با تشکیل کارگروه های تخصصی و اجرایی از توان و نظرات نمایندگان استفاده خواهم کرد.

غلامی تاکید کرد: امیدوارم رای اعتماد پشتوانه ای برای دولت، وضعیت علمی و آموزشی کشور باشد.

نظر شما