شناسهٔ خبر: 50856 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا توفیق را توقیف کردند؟

روزنامه‌ی توفیق یکی از جالب‌ترین پدیده‌های اجتماعی ایران بود که در یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های تاریخ ایران، حدود نیم قرن، با همه‌ی سانسورها و توقیف‌ها زبان مردم شد و از درد و غم مردم سخن راند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از دبا؛ توفیق مستقل از همه‌ی سیاست‌ها و در جنگ و گریز دائم با همه‌ی صاحبان داخلی و خارجی زر و زور و تزویر، با ثبات رأی و قدم و ایمان به حق طی نیم قرن فقط جانب مردم را گرفت و هنگامی که توقیف شد چون کاری باورنکردنی کرده بود در هاله‌ای از افسانه و واقعیت فرو رفت. توفیق نه تنها در تاریخ مطبوعات ایران که در تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورمان نیز نقشی غیر قابل انکار داشت.

این کتاب شرح مستند سوابق، ریشه‌ها، علت واقعی توقیف توفیق و اقدامات وسیع پشت پرده‌ی دولت برای خریدن توفیق و یا نابود کردن آن است و اقدامات خلاف قانون ننگینی که برای نابودی کهنسال‌ترین روزنامه‌ی فکاهی و طنزآلود تاریخ مطبوعات ایران صورت گرفت.

این کتاب همچنین شرح مبارزه‌ی طولانی توفیق علیه همه‌ی اقدامات خلاف قانون توقیف توفیق است.

روش تحقیق در این کتاب، نخست مشاهدات عینی نگارنده‌ی کتاب است. منابع عمده‌ای که برای تحقیق و نگارش این کتاب مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

1. دوره‌های سال های 1302 تا 1350 روزنامه‌ی توفیق.

2. اسناد و مدارک رمزی و محرمانه و سری توقیف توفیق.

3. کتاب‌های متعدد نویسندگان ایرانی و خارجی به ویژه کتاب‌هایی که تا کنون درباره‌ی وقایع دوره‌ی 1337 تا 1357 نوشته شده است.

4. مصاحبه و گفت‌وگو با مقامات رژیم گذشته.

این کتاب دنباله‌ی تحقیقات علمی است که در سال‌های 1960 میلادی در دانشگاه «سوربن» پاریس برای نخستین بار بر روی فکاهیات و طنز فارسی و روزنامه‌های فکاهی و طنزآمیز ایرانی، به ویژه روزنامه‌ی توفیق  و نقش آنها در جامعه‌ی ایران توسط نگارنده‌ی کتاب انجام گرفت  و به عنوان یکی از منابع و مآخذ معتبر «دائرةالمعارف اسلامی فرانسه» درباره‌ی فکاهیات و طنز فارسی و روزنامه‌های فکاهی و طنزآمیز ایرانی شناخته شد.

آنچه این کتاب به آن می پردازد، به سیزده بخش تقسیم شده است:

بخش اول:روزنامه توفیق، بنیان گزاران و همکاران

بخش دوم: توفیق و دولت حسنعلی منصور

بخش سوم: توفیق و شروع نخست وزیری هویدا

بخش چهارم: تحبیب، تطمیع، تهدید

بخش پنجم: آیا طنز «دریچه اطمینان» است؟

بخش ششم: هویدا برای همه می زد

بخش هفتم:هویدا به دنبال توقیف توفیق

بخش هشتم: توفیق چگونه توقیف شد؟

بخش نهم: مردم و توقیف توفیق

بخش دهم: قصد خریدن روزنامه توفیق

بخش یازده: اسناد ایلغار نشریات توفیق

بخش دوازدهم: شکایت توفیق به دادگستری، یک شاهکار حقوقی

بخش سیزدهم: لغو کهنسال ترین روزنامه‌ی ایران

در این کتاب تندترین و شیرین‌ترین کاریکاتورها، اشعار و مقالات طنزآمیز سانسور شده و سانسور نشده‌ی توفیق را خواهید دید و فوت و فن «انتقاد در زیر تیغ سانسور» را خوانید آموخت.

نویسنده‌ی این کتاب دکتر عباس توفیق، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست و طنزپرداز، یکی از ناشران روزنامه‌ی توفیق و رئیس هیأت تحریریه‌ی آن است.

کتاب بعدی نگارنده به نام توفیق چه گونه توفیق شد؟ در واقع دنباله و مکمل کتاب حاضر است. این دو کتاب قسمتی از تاریخ میهن ماست – به قول دکتر زرین‌کوب: «تاریخی بی نقاب، تاریخی بی دروغ» - و تاریخی مضحک و فکاهی و عبرت آموز.

چاپ دوم «چرا توفیق را توقیف کردند؟» که توسط دکتر عباس توفیق نگاشته شده است در شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات هرمس منتشر و با قیمت 65000 تومان در اختیار خوانندگان و علاقمندان قرار داده شده است.

نظر شما