شناسهٔ خبر: 50286 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دعوا سر کدرشته‌های دانشگاه آزاد بالا گرفت/ ولایتی: برای ثبت‌نام از دانشجویان نیاز به اجازه نداریم

 اختلاف میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر تایید یک سری از رشته‌های دانشگاهی بالا گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛  اختلاف میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر تایید یک سری از رشته‌های دانشگاهی بالا گرفته است. در پی تعیین تکلیف کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد برخی موانع میان وزارت علوم و این دانشگاه به وجود آمد که هفتم تیرماه نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد خبر از رفع مشکل داد و روز بعد سازمان سنجش اعلام کرد: «خبر منتشره در رسانه‌ها و بیانیه سرپرست محترم دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر رفع مشکل ۲۵۰۱ رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تکذیب می‌گردد.» به دنبال این تکذیب علی‌اکبر ولایتی وارد ماجرا شد و روز گذشته اعلام کرد که این دانشگاه برای مجوز رشته‌های خودش نیاز به اجازه از جایی ندارد چون قانون این اجازه را به دانشگاه آزاد داده است. علی‌اکبر ولایتی روز گذشته با بیان اینکه تکذیبیه وزارت علوم درخصوص بازگشتن رشته‌های حذف‌شده از دانشگاه آزاد اعمال سلیقه در مقابل قانون است، گفت: «آنچه در دانشگاه آزاد تایید شده و توسط سرپرست دانشگاه اعلام شده، قانونی دارد که در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال ۶۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. در سال ۶۷ نیز به دلیل اعمال سلیقه وزارت علوم، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ناچار شدند این کار را به مجلس شورای اسلامی واگذار کنند و در مجلس قانونی تصویب شد که سه نماینده که از وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می‌شوند در این رابطه تصمیم بگیرند.» به گفته او در این سال‌ها نزدیک به ۳ هزار رشته در مقطع کارشناسی ارشد تایید شد و مجموعه مصوبات آنها چیزی حدود ۲۴۴ صفحه است که امضای ۳ نماینده مذکور را در تایید خود دارد. او اقدام وزارت علوم را «اعمال سلیقه» خواند و اضافه کرد: «برخی اعمال سلیقه‌ها در وزارت علوم که از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود، قانون نیست. در سوالی که از معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی شده اعتبار و لازم‌الاجرا بودن قانون مصوب سال ۶۷ مجلس تایید شده است و همچنین در زمان ریاست قبلی دانشگاه دکتر میرزاده نیز به دیوان عدالت اداری در این باره شکایت شده و دیوان عدالت اداری رای را به نفع دانشگاه آزاد صادر کرده و آن رای نیز موجود است و در صورت لزوم به رویت همگان می‌رسد. توصیه ما به کارشناسان وزارت علوم این است که به قانون مراجعه کنند و مقابل قانون اعمال سلیقه نکنند.»

ولایتی اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر علوم تذکر داده‌اند: ‌«طبق این تذکر اگر قانونی توسط مجلس تصویب شده باشد باید قانون ناقض آن هم توسط مجلس تصویب شود و وزارت علوم باید به قانون پای‌بند باشد.» پایان مهلت ثبت‌نام کارشناسی ارشد در ۱۷ تیرماه است و حالا ولایتی می‌گوید که دانشگاه آزاد ثبت‌نام را انجام می‌دهد و کاری به نظر کارشناسی وزارت علوم ندارد. رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «با قاطعیت می‌گویم خودم را حافظ کیان، کمیت و کیفیت دانشگاه می‌دانم و یک واحد هم نباید تعطیل شود چراکه براساس این بیانیه وزارت علوم واحدهای مربوط به ٣٥٠ شهر تعطیل می‌شود. یکی از نکات طنزآمیز این مساله این است که برخی رشته‌هایی که به طور فله‌ای از کارشناسی ارشد حذف شده‌اند برای دکتری مجوز دارند و این چطور ممکن است که دانشگاه صلاحیت تدریس PHD را دارد ولی در کارشناسی ارشد دارای مجوز نیست؟!» او با بیان اینکه دانشگاه آزاد به کار خود ادامه می‌دهد و نیاز به اجازه از جایی ندارد چرا که قانون تکلیف را مشخص کرده است، تاکید کرد: «اساتید و دانشجویان باید سر کار خود باشند و ما از اطلاعیه وزارت علوم تبعیت نمی‌کنیم چراکه با این کار بی‌حساب هزاران مدرس بیکار و هزاران دانشجو سردرگم می‌شوند و بومی‌گرایی به این ترتیب خدشه‌دار می‌شود.»این اختلاف اساسی میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد سبب شد تا رییس سابق این دانشگاه هم که برکناری‌اش نشان از اختلاف‌های درونی در دانشگاه آزاد داشت، به حمایت از ولایتی بیاید. روز گذشته حمید میرزاده گفت: «خواسته دکتر ولایتی یک خواسته قانونی برای احقاق حق دانشگاه آزاد است.» عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید که در بخشی از بدنه میانی وزارت علوم نگاه چندان مثبتی نسبت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا پیام‌نور که نسبت به دانشگاه آزاد از حداقل امکانات و اساتید بی‌بهره بودند، وجود ندارد که این مساله همواره برای دانشگاه آزاد موجب دردسر بوده است. او با اشاره به اختلافات میان خود و ولایتی به «ایسنا» گفت: «من با دکتر ولایتی در خصوص مدیریت دانشگاه آزاد اختلاف نظر حقوقی داشتم اما این موضوع دشمنی نبود بلکه اختلاف نظر حقوقی در چارچوب اساسنامه بود که برخی از افراد که معزولان من بودند فرصت را مخصوصا بعد از فوت آیت‌الله هاشمی مناسب دیدند و به جوسازی پرداختند و دکتر ولایتی را که تا حدود ٢٠ فروردین ٩٦ از من حمایت می‌کردند نسبت به بنده بدبین کردند و بنا به اعلان اتهامات ثابت نشده، شد آنچه شد. با این وجود و با وجود کم‌لطفی ایشان به خودم، اما این مساله باعث نمی‌شود که من به دکتر ولایتی حق ندهم.» او معتقد است که حق دانشگاه آزاد است که با امکانات و اساتید زیاد و کارکنانی که دارد و البته اعتباری که اخیرا از نظر ملی و بین‌المللی کسب کرده و توانسته تاثیر عمیقی در توسعه علمی، پژوهشی و کارآفرینی ایران بگذارد پرچمدار تحصیلات تکمیلی بماند.
عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: «به هر حال بنده برای حفظ میراث مرحوم هاشمی و توسعه آن و با توجه به اینکه هنوز طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد هستم به طور جد معتقدم خواسته دکتر ولایتی احقاق حق دانشگاه آزاد است.

نظر شما