شناسهٔ خبر: 49870 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سعید بیابانکی: وقتی جشن امضا مضحک می‌شود

سعید بیابانکی با بیان نکته‌هایی درباره جشن امضا و رونمایی کتاب گفت این مراسم گاهی بی‌ثمر و گاه مضحک و خنده‌دار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این شاعر  درباره ارزیابی‌اش از برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب اظهار کرد: به نظرم اقدام بدی برای کتاب نیست، به‌ویژه  اگر این‌گونه مراسم را برای نویسندگان و شاعران شناخته‌شده‌تر بگیرند.

او با بیان این‌که این مراسم در چند سال اخیر لوث شده است، گفت: رونمایی و جشن امضا را در جاهای مختلف می‌گیرند که باعث لوث شدن این مراسم شده‌ است. به نظرم باید در مراکزی رونمایی بگیرند که وجاهت هنری و  ادبی دارد، یعنی مجموعه برگزارکننده مراسم،  مهر تأیید  اولیه را بر آن اثر بزند. به طور مثال اگر من در یک کافی‌شاپ یا سوپرمارکت سر محل‌مان مراسم جشن امضا بگیرم، کار مضحک و خنده‌داری است.

بیابانکی افزود: چند مرکز در کشور به صورت متمرکز متولی این امر شوند و این مراسم‌ را از نابسامانی برهانند. به نظرم اگر این مراسم‌ در محل عرضه و فروش کتاب مانند شهر کتاب و... انجام شود بهتر است زیرا این مکان‌ها وجاهت ادبی دارند اما کافی‌شاپ و ... این وجاهت را ندارند.

او افزود: اگر بخواهیم با تبلیغ در فضای مجازی چند نفری را دور خودمان جمع کنیم و شلوغ‌بازی دربیارویم، بیش از این‌که برای کتاب مفید و موثر باشد، تأثیر منفی دارد و من این موضوع را نمی‌پسندم. اگر شأن این مراسم رعایت شود بهتر است.  

این شاعر با تأکید بر این‌که مراسم رونمایی و جشن امضا در جایی برگزار شود که وجاهت ادبی داشته باشد گفت: اگر این مکان‌ها وجاهت ادبی داشته باشند، مهر تأیید اولیه بر روی کتاب زده می‌شود. بهتر است اول مهر تأیید بر روی کتابی زده شود و بعد برایش جشن امضا بگیرند.

او در ادامه خاطرنشان کرد:  همچنین باید در مراسم جشن امضا، حداقل دو یا  سه چهره مطرح حضور داشته باشند تا درباره کتاب صحبت کنند و بگویند کتاب چه ویژگی‌هایی دارد. این به معنای نقد کتاب نیست، زیرا این مراسم جشن معرفی کتاب است و نقد سازوکار متفاوتی دارد. اما این‌که خود نویسنده این مراسم را برگزار و کتاب را امضا کند، کار تبلیغاتی بی‌ثمر، بی‌فایده و گول‌زننده‌ای است و بخش زیادی از مخاطبان جدی را فریب می‌دهد.

سعید بیابانکی درباره حضور مخاطبان عام در مراسم جشن امضا و رونمایی کتاب گفت: این‌که هفت هشت نفر را که در فضای مجازی پیدا کرده‌اند دعوت کنند و برای کتابی که تازه منتشر کرده‌اند جشن امضا بگیرند، کار مضحک و خنده‌داری است. به نظرم این کار به شعر و ادبیات ما لطمه می‌زند تا این‌که کمک کند.

او در ادامه بیان کرد: اگر به من بگویند جشن رونمایی و امضا برای کتابت بگیریم، حالم بد می‌شود و نسبت به این کلمه حساسیت پیدا کرده‌ام. به‌نظرم برای هر کتابی رونمایی نمی‌گیرند و باید برای نویسندگان شاخص این کار انجام شود. مثلا اگر بگویند برای کتاب شفیعی کدکنی رونمایی می‌گیریم، سیل مخاطبان حضور پیدا می‌کنند؛ هرچند او عادت ندارد در مراسمی شرکت کند. باید برای  کتاب چنین افرادی رونمایی بگیرند نه برای آثار شاعران جوان.

نظر شما