شناسهٔ خبر: 46139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصمیم گیری درباره اردوهای دانشجویی به مرحله نهایی رسید

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از اتخاذ تصمیمات نهایی برای نحوه برگزاری اردوهای دانشجویی خبر داد.

hadi zand-13.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت الاسلام و المسلمین میر مجید سید قریشی، صبح امروز در نشست خبری تبیین برنامه‌های "بیستمین دوره طرح ملی ازدواج دانشجویی" با شعار "ازدواج بهنگام، آگاهانه، ساده و پایدار" که در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، در سخنانی با اشاره بهتصمیماتی که دیروز در جلسه شورای دانشگاه‌ها در زمینه اردوهای دانشجویی به مرحله نهایی رسید ، گفت: اردوهای دانشجویی ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد نشاط و مهارت در دانشگاه‌هاست اما بعضی دانشگاه‌ها به علت عدم رعایت قانون دچار حاشیه شدند و قوانین در این زمینه نیاز به بازبینی داشت تا شاهد اردوهای فعال و بدون حاشیه باشیم.

وی در ادامه گفت: یکی از حاشیه‌ها، اردوهایی بود که خارج از دانشگاه با حضور برخی دانشجویان و به نام دانشگاه شکل می‌گرفتند و تصاویر آن ها در شبکه‌های مجازی منتشر و موجب هتک حرمت دانشگاه و اعتراض مسئولین می شد. برخورد با چنین مسائلی و امکان شکایت از کسانی که اردوهای بدون مجوز تشکیل می دهند در آیین نامه جدید مطرح شده است و این قوانین کمک می کند که اردوها فقط در بخش های مجوزدار اتفاق بیفتد و خود دانشگاه مسئولیت برگزاری آن را بر عهده بگیرد.

وی در ادامه از اردوهای موفق و مجوزدار از این قبیل مانند اردوهای راهیان نور و راهپیمایی دانشجویان در اربعین نام برد.

همچنین قریشی اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که در عین رعایت قانونمندی کرسی های آزاد اندیشی، خصوصا کرسی های تخصصی آزاد اندیشی در دانشگاه ها فراهم کنیم چراکه این جلسات تخصصی بیشتر می تواند به گفتمان سازی دانشگاه ها کمک کند و مسئولین باید در این زمینه کمک کنند و دانشگاه ها نیز در این گفتمان سازی حضور پیدا کنند.

برنامه‌های نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برای "ازدواج بهنگام، آگاهانه، ساده و پایدار"

 معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برنامه‌های این نهاد برای ترویج "ازدواج بهنگام، آگاهانه، ساده و پایدار" در دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار داشت: متولیان دانشگاه با نظر به اسناد فرادستی برنامه هایی فرهنگی معین کردند که یکی از دغدغه هایی که در این سند مشخص شده، افزایش مهارت‌های زندگی دانشجویی در حوزه خانواده و انتخاب همسر است.

وی در ادامه گفت: در این خصوص نهاد رهبری نزدیک 20 سال است که دوره‌هایی برای زوج‌های دانشجویی جهت ازدواجی پایدار برگزار می‌کند و تاکنون حدود 10 هزار دوره برگزار شده است . آمارها نشان داده است که کسانی که در این دوره ها شرکت کرده‌اند پایداری‌شان در زندگی از دیگر ازدواج‌ها بالاتر است.

حجت الاسلام قریشی در ادامه اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت احوال، نرخ طلاق دانشجویان از میان چهار هزار دانشجو نزدیک 3.5 درصد بوده است و این نشانگر این است که آموزش‌هایی که پیش از ازدواج به آنها داده می شود نقش بسیار مهمی در پایداری ازدواج‌شان دارد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص جزئیات برنامه‌های طرح ملی ازدواج دانشجویی گفت: برخی برنامه‌های این طرح متمرکز هستند. از جمله"طرح همسر تا بهشت" است که در مشهد مقدس با حمایت مقام معظم رهبری اجرا می‌شود. هدفگیری ما برای این برنامه میزبانی از 60 هزار دانشجوست که به مدت سه روز در این دوره ها که در مشهد مقدس برگزار می‌شوند، شرکت می‌کنند. همچنین در این خصوص باشگاه‌های ازدواج برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان در نظر گرفته شده است.

قریشی در ادامه افزود: برخی برنامه‌های این طرح غیرمتمرکز هستند. از جمله اینکه دفاتر ما و کانون‌های وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دوره‌های متعددی در سطح دانشگاه برای دانشجویان برگزار می کنند و ما با اعزام کارشناسان مربوطه دانشگاه‌های مختلف، آنها را در برگزاری این کارگاه‌ها کمک می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: علاوه بر ظرفیت‌های خود استان در دفاتر استانی،بیش از 90 دفتر و کانون برای وساطت در ازدواج برای دانشجویانی که دنبال زوج مناسب هستند ایجاد شده است تا دانشجویان مشاوره لازم را از آن ها بگیرند وآن ها مواردی را به دانشجویان معرفی کنند. همچنین در پی آن هستیم که حلقه‌ای در دانشگاه متشکل از استاد، کارمند و دانشجو تشکیل شود که این حلقه به دانشجویانی که در انتخاب همسر دچار مشکل هستند کمک کند.

قریشی در پایان از طرحی به نام ازدواج استادی خبر داد و گفت: این طرح از دو سال پیش شروع به کار کرده و برای استادان برنامه ریزی شده است که در دوره هایی در مشهد مقدس جدا از دوره  دانشجویان شرکت کنند که سال گذشته بیش از 50 زوج در این برنامه شرکت کردند.

اعلام تاریخ ثبت نام ازدواج دانشجویی

به گزارش ایسنا، حسین جوادی، مدیر مرکز فرهنگی آموزشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این نشست در سخنانی بیان کرد: کسانی که تاریخ عقد مجاز آنها از یک مهرماه سال 94 باشد تا هفتم مهر امسال مهلت دارند در ازدواج دانشجویی امسال ثبت نام کنند. همچنین زوج‌هایی که از ثبت نام سال گذشته جا مانده اند می توانند برای ثبت نام به نهاد مراجعه کنند.

جوادی در خصوص برنامه های در نظر گرفته شده برای ازدواج دانشجویان گفت: علاوه بر آموزش‌هایی که حین سفر به دانشجویان داده می شود، یکسری دوره های آموزشی قبل از سفر به مشهد مقدس برای دانشجویان در نظر گرفته شده که از طریق سایت نهاد مقام معظم رهبری ارائه می شود. بعد از سفر نیز مشاورین ما از طریق باشگاه و شبکه‌های اجتماعی آماده پاسخگویی به سوالات دانشجویان هستند.

وی در ادامه گفت: طبق آمار به دست آمده در سال گذشته، 33 هزار زوج ثبت نام کردند که 650 مورد از آن‌ها اساتید دانشگاه بودند، 29 درصد آن‌ها دانشجویان دانشگاه وزارت علوم، 27 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد، 17 درصد دانشجویان پیام نور، 7 درصد از وزارت آموزش پرورش، 7 درصد از وزارت بهداشت، 7 درصد علمی کاربردی و 5.5 درصد از دانشگاه غیرانتفاعی  بودند. همچنین 62 درصد از ازدواج دانشجویان در مقطع کارشناسی، 23 درصد کارشناسی ارشد، 7درصد کاردانی و 6 درصد در مقطع دکتری بودند و حدود 30 درصد از زوجین هردو دانشجو بودند.

جوادی در پایان افزود: بیشترین شرکت کنندگان ازدواج دانشجویی از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و یزد بوده است. ثبت نام مجدد برای کاروان‌های مشهد نیز از آخر دی ماه در قالب طرح همسفر تا بهشت به تعداد 20 کاروان شروع می شود و تا 2 ماه ادامه دارد.

نظر شما