شناسهٔ خبر: 42358 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خسرو باقری کتاب مهدی گلشنی را نقد می کند

نشست علمی  نقد و بررسی کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» نوشته مهدی گلشنی توسط انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار می شود.

 

نقد کتاب گلشنی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در نشست نقد و بررسی کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» نوشته مهدی گلشنی که توسط انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار می شود خسروباقری نوع پرست عضو هئیت علمی دانشگاه تهران این کتاب را نقد و بررسی می کند.

گلشنی در کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» مطرح کرده که در حال حاضر دانشگاه های ما از لحاظ ظاهری حدوداً اسلامی اند اما در بعد باطنی این گونه نیستند. دلایلش را می توان به صورت زیر ذکر کرد :
۱- هیأت علمی دانشگاه ها در محیط سکولار تربیت شده اند .بنابراین انتظار حاکمیت بینش اسلامی بر هیأت علمی مان انتظار بی خودی است .
۲- اقدامات اساسی در جهت تغییر نگرش دانشگاهیان انجام نگرفته است و اقدامات انجام گرفته بیشتر جنبه صوری داشته تا جنبه محتوایی .
۳- مدیریت محیط های فرهنگی دغدغه لازم را برای حاکم کردن بینش اسلامی نداشته اند زیرا خود نیز در محیط سکولار تربیت شده اند .
۴- افزودن دروس معارف اسلامی تأثیر مطلوب را نداشته اند زیرا از یک طرف دانشجو معارف اسلامی را می خواند و از طرف دیگر دروسی را می خواند که ظا هراً مستقلند. زیرا تا هدف علم پیش بینی پذیری و کاربردهای آن باشد نیازی به دین نیست. به عبارتی تا زمانی که به دنبال فهم عمیقی از طبیعت نباشیم، نیازی به دین نداریم.

پس با افزودن چند درس معارف اسلامی نمی توان دانشگاه را اسلامی کرد . هدف از دانشگاه اسلامی باید این باشد که دانش پژوه با چنان قوتی واجد بینش اسلامی شود که بتواند آن را در همه ی حوزه ها به کار برد . یعنی داده های تجربی را از مفروضات و پیش داوری های دانشمندان جدا کند، حدود علوم تجربی را خوب بشناسد، طبیعت را به عنوان جزئی از یک واقعیت بزرگ تر ببیند و بتواند وحدتی به جمیع معلوماتش بدهد . 

این نشست روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ در اتاق شورا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه واقع در پل نصر برگزار می  شود.

نظر شما