شناسهٔ خبر: 40156 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین مرکزفراگیرفرهنگی برای معلولان راه‌اندازی می‌شود

نخستین مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون چهارمحال و بختیاری همزمان با ۱۲ آذر ۱۳۹۴ (روز معلول) افتتاح خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرزاد رحیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری گفت: این مرکز در پی اجرای عدالت اجتماعی و اختصاص ظرفیت‌های موجود به ده درصد از کودکان معلول که از فعالیت‌های فرهنگی کانون محروم بوده‌اند، در مرکز شماره ۳ کانون شهرکرد راه‌اندازی و در آن فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری ارایه می‌شود.

وی افزود:مربیانی متخصص و کار آمد به ارایه‌ این فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، متناسب با نیاز اعضا می‌پردازند تا آن‌ها نیز در کنار سایر اعضای مرکز، برای ارتقای کیفی تعامل‌های اجتماعی خود، قدم‌های موثرتری بردارند.

رحیمی تصریح کرد: مخاطبان مرکز فراگیر را در مجموع، کودکان و نوجوانان کم‌بینا، نابینا، کم‌شنوا، ناشنوا و کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی که در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول تحصیل می‌کنند، تشکیل می‌دهند.

وی  با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی «آشنایی با کودکان دارای نیازهای ویژه» در آستانه‌ِ راه‌اندازی این مرکز، گفت: کارگاه آموزشی (آشنایی با کودکان دارای نیازهای ویژه) به مدت ۳۲ ساعت با حضور ۲۲ نفر از مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مراکز شهرستان شهرکرد و با هدف آشنایی کلی با ویژگی‌ها و مسایل کودکان دارای نیازهای ویژه و نحوه‌ ارتباط با این کودکان در دفتر استان برگزار شد.

تعریف کودکان دارای نیازهای ویژه و پیشینه توجه به این کودکان، کودکان آسیب دیده بینایی (نابینا و نیمه‌بینا)، کودکان آسیب دیده شنوایی (ناشنوا و نیمه شنوا)، کودکان دارای اختلالات تکلمی و گویایی،کودکان دارای مشکلات جسمی و حرکتی و کودکان چند معلولیتی، سرفصل‌های مورد تدریس در این کارگاه را  تشکیل می‌دهند.

نخستین مرکز فراگیر کانون درست روز ۱۲ آذر ۱۳۸۰ یعنی ۱۴ سال پیش در پارک فدک تهران و در منطقه نارمک فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن ۴ مرکز دیگر در تهران و دو مرکز دیگر در بندرعباس و اصفهان نیز به شمار این مراکز افزوده شد.

نهمین و آخرین مرکز فراگیر کانون نیز چند ماه پیش در زنجان و در حالی کار خود را آغاز کرد که قرار است بر اساس سیاست‌های ملی کانون، دست کم یک مرکز فراگیر در هر استان کشور راه‌اندازی شود.

نظر شما