شناسهٔ خبر: 39516 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلشنی درباره امکان سنجی علم دینی سخنرانی می‌کند

نخستین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری با حضور دکتر مهدی گلشنی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نخستین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری با حضور دکتر مهدی گلشنی (دانشکده فیزیک و گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. دکتر گلشنی در این نشست به رابطه علم و دین می‌پردازد و «امکان علم دینی» را بررسی می‌کند.

گفتنی است دکتر مهدی گلشنی در زمینۀ علم دینی مطالعات و تاملات گسترده‌ای داشته و پیش از این بخشی از تکاپوهای فلسفی خود را در کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» (تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۷) به چاپ رسانده است.

در این کتاب مباحثی چون علم سکولار، رابطه علم و دین در دنیای معاصر، نسبت اسلام با علوم طبیعی، وحدت حوزه و دانشگاه و دانشگاه اسلامی مورد بحث قرار می‌گیرد. مولف برداشت‌های نادرست درباره رابطه علم و دین و علم دینی را ناشی از محدود کردن معنای دین و غفلت از محدودیت‌های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همۀ آن چیزهایی که به نام علم تعلیم داده می‌شود، می‌داند و معتقد است از این‌رو از نقشی که پیش‌فرض‌های فلسفی، اجتماعی و روان‌شناختی در کاوش‌های علمی و تفسیر داده‌های تجربی دارند، غفلت می‌شود.

از نظر گلشنی مساله این است که اگر دانشمندان تنها به دنبال توضیح یافته‌های تجربی می‌بودند، تمایز دینی و غیردینی یا شرقی و غربی در مورد علم منتفی بود اما دانشمندان بزرگ همواره در مقام یک توضیح کل‌نگرانه در باره جهان طبیعت بوده‌اند و کوشیده‌اند از تعمیم یافته‌های محدود خود، نظریه‌های جهان‌شمول بسازند؛ نظریه‌هایی که بسیار فراتر از حوزۀ قابل دسترسی آن‌ها بوده است و این‌جاست که پای تعصبات دینی و فلسفی به میان آمده است.

علاوه بر کتاب مذکور، دکتر گلشنی در کتاب «علم، دین و فلسفه» (تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان، ۱۳۹۳) نیز به موضوع علم و دین برای مخاطبان جوان می‌پردازد.

کتاب «علم، دین و فلسفه» حاصل گفت‌وگوی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با دکتر مهدی گلشنی دربارۀ علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی‌شدن و وضعیت کنونی علم در کشور است.

این گفت‌وگوها طی چندین جلسه بحث، حول و حوش علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور صورت گرفت و سپس در قالب این مجموعه درآمد. این کتاب دارای هفت فصل است و به عناوینی هم‌چون علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، علم دینی، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی، وضعیت کنونی علم در کشور و جهانی‌شدن می‌پردازد.

این نشست سه‌شنبه پنجم آبان ماه در بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، ميدان شهيد شهرياری، بلوار دانشجو، دانشگاه شهيد بهشتی، تالار همایش دانشکده سنجش از راه دور ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌شود.

نظر شما