شناسهٔ خبر: 38938 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

قواعد و نظم قانون، قانون‌گذاری و آزادی

قواعد و نظم مطالعه ی دقیق این اثر می‌تواند تصویر نسبتا جامعی از کل دیدگاه‌های هایک بدست دهد. مجموعه‌ی استدلال‌های ایک مبتنی بر نظریه‌ی شناخت تحولی یا آن چارچوب فکری‌ای است که خود آن را «خرد تحولی» می‌نامد.

قواعد و نظم

قانون، قانون‌گذاری و آزادی

فردریش فون‌هایک

مترجم: مهشید معیری و موسی غنی نژاد

ناشر: دنیای اقتصاد

تعداد صفحات:  ۲۴۰ صفحه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

 

این کتاب، جلد اول از مجموعه سه جلدی «قانون، قانون گذاری و آزادی» است. هایک در این کتاب کوشیده است ضمن ارائه گزارشی موجز و منسجم از اصول اندیشه آزادیخواهی، معضلات مهم جوامع مدرن را برشمرده و برای برخی از آنها راه‌حل‌هایی ارائه کند. عنوان فرعی کتاب «گزارشی جدید از اصول آزادیخواهانه‌ی عدالت و اقتصاد سیاسی» است. مضمون اثر هایک اصول آزادی‌خواهی (لیبرالیسم کلاسیک) با تاکید بر موضوع عدالت و اقتصاد سیاسی است. بخش مهمی از اندیشه‌های اصیل  هایک در زمینه‌های معرفت شناسی، اقتصاد، سیاست و حقوق به‌طور یکجا و منسجمی در این اثر ارائه شده است. طبق نظر مولف، آزادی در جوامع مدرن در سایه شکل گرفتن مالکیت فردی و گسترش مبادلات آزادانه میان انسان‌ها یعنی نظم بازار، امکان‌پذیر شده است. آزادی و نظم بازار، دو روی یک سکه‌اند و یکی بدون دیگری قابل تصور نیست. پیام اصلی هایک در این کتاب، دعوت به اخلاق و سنت‌های مقوم آزادی است. به اعتقاد هایک، پیشرفت‌های بشری در همه زمینه‌های مادی و معنوی از آزادی اندیشه و انتخاب فردی ناشی شده است.

این کتاب شامل شش فصل است که عناوین آن عبارت است از: «خرد و تحول»، «کوسموس و تکسیس»، «اصول و مصلحت اندیشی»، «تغییر مفهوم قانون»، «نوموس، قانون آزادی»، «تزیس، قانون هیئت مقننه».

نظر شما