شناسهٔ خبر: 37524 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مدخل‌های دانشنامه‌ استنفورد (۲۹-۳۲)

استنفورد برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند.

نام کتاب: رفتارگرایی و کارکردگرایی

نویسندگان: جورج گراهام و جنت لوین

مترجم: یاسر پوراسماعیل  

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه

قیمت: ۹۵۰۰ تومان

 

نام کتاب: زیبایی‌شناسی آلمانی در قرن هجدهم

نویسنده: پل گایر

مترجم: سید مسعود حسینی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۲۸۶ صفحه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

 

نام کتاب: ژیل دولوز

نویسندگان: دانیل اسمیت و جان پروتوی

مترجم: سید محمد‌جواد سیدی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۱۱۹ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

 

نام کتاب: ژاک لکان

نویسنده: ایدرین جانستون

مترجم: هیمن برین

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۸۲ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

 

 

«رفتارگرایی و کارکردگرایی» عنوان مدخل بیست‌ونهم از دانشنامه فلسفه‌ی استنفورد است. رفتارگرایی بر این فرض بنیان نهاده شده که «رفتار کاری است که اندامواره‌ها انجام می‌دهند» و هدف آن پیشبرد مطالعه‌ی علمی رفتار است. در این مدخل انواع مختلف رفتارگرایی و دلایلی که در رد و تایید رفتارگرا بودن بیان شده است، و همچنین نقش‌های رفتارگرایی در مطالعه‌ی رفتار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارکردگرایی در فلسفه‌ی ذهن آموزه‌ای است مبنی بر اینکه آنچه چیزی را به نوع خاصی از حالت ذهنی بدل می‌کند به ساخت درونی آن چیز وابسته نیست، بلکه به نحوه‌ی کارکرد یا نقشش در دستگاهی که بخشی از آن است، وابسته است. این مدخل بر کارکردگرایی به عنوان نظریه‌ای فلسفی درباره‌ی ماهیت حالات ذهنی متمرکز است، و پیشینه‌های فکری کارکردگرایی معاصر را پی می‌گیرد. همچنین انواع نظریه‌های کارکردگرایانه را به اجمال بیان و از جدی‌ترین اعتراض‌هایی که نسبت بدان صورت گرفته است، بحث می‌کند.

 

 

« زیبایی‌شناسی آلمانی در قرن هجدهم» عنوان مدخل سی‌ام از دانشنامه فلسفه‌ی استنفورد است. اولین بارآلکساندر گوتلیب باومگارتن در رساله‌ی دکتری خود در دانشگاه هاله، تعبیر استتیک/زیبایی‌شناسی را به معنای epistêmê aithetikê  یا دانش ناظر به امور محسوس و متخیَل باب کرد. واکنش ما در قبال زیبایی، خواه در حیطه‌ی طبیعت خواه در حوزه‌ی هنر، بازیِ آزادانه‌ی قوای ذهنی ماست که ذاتا لذت‌بخش است و، لذا، نیازی به هیچ‌گونه توجیه معرفت‌شناسانه یا اخلاقی ندارد، ولو آن‌که به‌واقع فواید معرفت‌شناسانه و اخلاقی داشته باشد. این اندیشه در تاکید بر لذت کردوکارِ بی‌مانعِ قوای بازنمایی ما در برخی مدخل‌های نظریه‌ی عام هنرهای زیبا (۱۷۷۴-۱۷۷۱) اثر یوهان گئورگ زولتسر- در باب نمونه، مدخل‌های «زیبایی» و «ذوق»- نخستین‌بار به‌طرزی پایدار رخ نمود. در این مدخل به شرح تاریخچه‌ی تعامل میان نظریه‌ی سنتی تجربه‌ی زیبایی‌شناسانه همچون صورت خاصی از شناخت حقیقت و نظریه‌های متاخر تجربه‌ی زیبایی‌شناسانه همچون بازی آزادانه‌ی قوای شناختی (و گاه سایر قوای ذهنی) و همچون نوعی تجربه‌ی غیرمستقیم عواطف در آلمانِ قرن هجدهم پرداخته شده است. 

 

 

« ژیل دولوز» » عنوان مدخل سی‌‌ویکم از دانشنامه فلسفه‌ی استنفورد است. ژیل دولوز یکی از پرکارترین و موثرترین فلاسفه‌ی فرانسوی در نیمه‌ی دوم قرن بیستم بود. وی فلسفه را تولید مفاهیم می‌دانست، و خود را «ریاضیدانی صرف» می‌خواند. یکی از جنبه‌های درخور توجه اندیشه‌ی دولوز رد کردن تصویر هایدگریِ «پایان متافیزیک» است. همکار او، ژان-فرانسوا لیوتار او را «کتابخانه‌ی بابل» می‌خواند. هرچند هنوز زود است برای آنکه ببینیم قرن بیست‌و‌یکم، چنان‌که دوست او میشل فوکو عنوان کرد، «دولوزی» خواهد بود یا نه، اما می‌توان مشاهده کرد که تاثیر دولوز فراتر از فلسفه می‌رود؛ محققان در رشته‌های مختلفی از جمله معماری، مطالعات شهری، جغرافیا، مطالعات فیلم، موسیقی‌شناسی، انسان‌شناسی، مطالعات جنسیت و مطالعات ادبی با نظر مساعد به تفکر او استناد می‌کنند و مفاهیم او را در این رشته‌ها به کار می‌گیرند.

 

 

« ژاک لکان» عنوان مدخل سی‌‌ودوم از دانشنامه فلسفه‌ی استنفورد است. ژاک لکان (۱۳ آوریل ۱۹۰۱-۹ سپتامبر ۱۹۸۱) چهره‌ای برجسته در حیات روشنفکری پاریسی طی سال‌های بسیاری از قرن بیستم بود. او که گاهی «فروید فرانسوی» خوانده می‌شود، شخصیت مهمی در تاریخ روانکاوی است. کار لکان خصوصا برای علاقه‌مندان به ابعاد فلسفی اندیشه‌ی فروید بسیار ارزشمند است. طی پنجاه و چند سال اخیر ایده‌های لکانی، در برخوردهای گوناگون با مسائل روانکاوانه خصوصا در حلقه‌های فلسفه‌ی قاره‌ای، محوریت یافته‌اند.

نظر شما