شناسهٔ خبر: 37437 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خلاصه ی دوره ی دوازده جلدی «بررسی تاریخ تمدن» تجدید چاپ شد

«بررسی تاریخ تمدن (خلاصه ی دوره ی دوازده جلدی )»اثر« آرنولد توین بی» تاریخدان انگلیسی با ترجمه ی « محمد حسین آریا» در انتشارات امیرکبیر تجدید چاپ شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ آرنولد توین ‌بی، استاد برجسته‌ی فلسفه‌ی تاریخ در ۱۴ آوریل سال ۱۸۸۹ در لندن متولد شد. او تحصیلاتش را در دانشکده ی « بی لیل» آکسفورد پی گرفت. به دلیل استعداد و ژرفای معلوماتش در همان آغاز جوانی، در ۲۳ سالگی، برای تدریس تاریخ کلاسیک یونان در دانشگاه آکسفورد پذیرفته شد. مدتی هم در مدرسه‌ی بریتانیایی در آتن به مطالعه‌ی تاریخ و مسائل یونان پرداخت که بعدها در پیدایش فلسفه‌اش درباره‌ی تمدن‌ها اثرگذار بود

 او در طول جنگ جهانی اول  در قسمت سیاسی وزارت امور خارجه ی انگلیس مشغول به کار بود و در سال ۱۹۱۹ نیز به مناسبت مقام سیاسی اش نماینده انگلیس در کنفرانس صلح پاریس بود و مدتی بعد به کرسی استادی بیزانس و یونان معاصر در دانشگاه لندن منصوب شد .

این تاریخ دان انگلیسی با انتشار «دوره‌ی دوازده جلدی بررسی تاریخ »در سال‌های پیش و پس از جنگ جهانی دوم ولوله‌ای در جهان به پا کرد ، چرا که مردم کنجکاو بودند که بدانند چرا انسان چنین بلای بزرگ و گسترده‌ای بر سر خود آورده و ریشه‌ی رویدادهایی از این دست در کجاست. به‌زودی توین‌بی به شهرت جهانی رسید و در کانون بحث‌های داغ تحلیلگران قرار گرفت و گروهی به تحسین او و گروهی به انتقاد شدید از او برخاستند که هم‌چنان ادامه دارد.

از آن‌جا که «دوره‌ی دوازده جلدی بررسی تاریخ» نه تنها مشهورترین کتاب« توین‌بی»، بلکه یکی از آثار بدیع دنیا در مورد تحلیل تاریخ عالم است، بیش‌ترین توجه علاقه‌مندان به فلسفه‌ی تاریخ را هم به خود جلب کرد. توین‌بی این تاریخ حجیم و پر مطلب را در چند مرحله منتشر کرد.وی نگارش شش جلد آن را از سال ۱۹۲۲ آغاز کرد که حدود هفده سال بعد به پایان رسید.

اثر حاضر خلاصه ی «دوره دوازده جلدي بررسي تاريخ »است كه به تطبيق تمدن از اعصار كهن تا سال ۱۹۷۲ پرداخته است. اين كتاب سعي دارد تا مراحل رشد و فروپاشي و در نهايت اضمحلال تمدن‌ها را تحليل نمايد و نتايجي را نشان دهد كه از زوال يك تمدن برجاي مي‌ماند. در همان حال به تأثير تمدن‌ها و اديان متعال بر همديگر مي‌پردازد و اثرات تمدن غرب در مواجهه با تمدن‌هاي عصر كنوني را توصيف و با اين كار در واقع شرح حال فرهنگ و تمدن بشري را در كمال مهارت بازگو مي‌كند.

نظر شما