شناسهٔ خبر: 37433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مرحوم ماتیا پاسکال» مردی که خبر مرگ خودش را خواند

کتاب « مرحوم ماتیا پاسکال » اثر نویسنده ی بزرگ ایتالیایی «لوئیجی پیراندلو» با ترجمه ی «بهمن محصص» توسط انتشارات امیرکبیر تجدید چاپ شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ رمان «مرحوم ماتیا پاسکال»  داستان مردی است که از زندگی بی هیجانش دل خوشی ندارد.

او طی سفری در روزنامه خبر مرگ خودش را می خواند، ابتدا جا می خورد اما او که از رنج زندگی به جان آمده با خواندن خبر مرگ خود به زودی  تصمیم می گیرد تا  با ترک شهر خود و با هویتی جدید، زندگی جدیدی را آغاز کند. با این همه سرانجام در زندگی جدید نیز به جایی نمی‌رسد و حالا بازمی‌گردد تا با گذشته خود روبه‌رو شود... 

این اثر هرچند یکی از اثار داستانی پیراندلو به شمار می رود ، اما در اصل بیانگر بخشی از زندگی واقعی او محسوب می شود. او این رمان را به شکلی فی البداهه و بر بالین همسرش می نویسد.

«لوئیجی پیراندلو» در ۲۸ ژوئن سال ۱۸۶۷ در سیسیل ایتالیا متولد شد. او در ۲۰ سالگی وارد دانشگاه رم شد و در رشته ی ادبیات و زبان به تحصیل پرداخت. سپس به آلمان رفت و در دانشگاه بن به تحصیل پرداخت و پایان نامه ی دکترای خود را در رشته ی لهجه ی زادگاه خود نوشت. این نویسنده و نمایشنامه نویس موفق ایتالیایی در سال ۱۹۳۴ جایزه ی ادبی نوبل را دریافت کرد.

 پیراندلو زندگی توانفرسایی داشت ، اختلال روانی همسرش یکی از تراژدی های زندگی او بود. اما نکته ی درخور توجه این است که او بهترین آثارش را در دوره ی سراسر رنج باری که از همسرش مراقبت می کرد و فقر مادی آزارش می داد به وجود آورد ،او رمان «مرحوم ماتیا پاسکال» را در همین دوران نوشت.

پیراندلو با توجه به علاقه ای که نسبت به درونیات افراد داشت، شخصیت نقشهای داستانی اش را بیشتر با قرار دادن آنها در موقعیتهای خیالی کاوش می کرد تا شرایط واقعی.

 ما پس از خواندن داستانها و نمایشنامه های پیراندلو به نتایجی دست می یابیم که اساسی تر از عقایدی است که خود او در این آثار ارائه کرده است و این موضوع از نشانه های آثار این نویسنده ی بزرگ است.
گفتني است چاپ دوم اين اثر تاليف « لوئيجي پيراندلو »و ترجمه «بهمن محصص »با جلد شوميز و قطع رقعي و با قيمت ۹۵.۰۰۰ ريال توسط انتشارات اميركبير منتشر شده است.

نظر شما