شناسهٔ خبر: 35928 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تکامل فرهنگ، پیشرفت تمدن تا سقوط رم

تکامل فرهنگ مولف کتاب مضمون تازه‌ای در نوشته‌های مربوط به انسان‌شناسی مطرح کرده و آن عبارت است از مفهوم «تکامل»، که خواننده‌ی فارسی زبان تا کنون کتابی اساسی از این دیدگاه برای تحلیل و تفسیر تمدن و فرهنگ آدمی را در اختیار نداشته است.

تکامل فرهنگ، پیشرفت تمدن تا سقوط رم

لسلی ا. وایت

مترجم: فریبرز مجیدی

ناشر: نسل آفتاب

تعداد صفحات: ۶۸۸ صفحه

قیمت: ۳۰۰۰۰ تومان

 

هنگامی که سخن از فرهنگ می‌رود، همه‌ی نمودهای مادی و معنوی زندگی آدمی-اقتصاد، خانواده، دین، علم، هنر، معتقدات- مورد نظرند. فرهنگ‌شناس، به کمک شناخت اشیاء و اسنادِ بازمانده از دوره‌های تاریخی و دوره‌های ماقبل تاریخ، و با تکیه بر فرضیه‌های علمی به منظور ایجاد ارتباط میان این بازمانده‌ها، و استتنتاج قوانین درست در جهت توجیه هر پدیده‌ی انسانی، تلاش می‌کند که تغییرات و تحولات این پدیده‌ها را بر بنیاد ضابطه‌های علمی توضیح دهد، و تلاش نهایی وی این است که به کلی‌ترین قوانین جاری بر سیر کلی فرهنگ دست یابد.

اگرچه سیر تحول فرهنگ در نواحی گوناگون جهان بستگی تام با شیوه‌ی زیست، شرایط اقلیمی و سایر تکیه‌گاه های مادی و معنوی موجود در آن نواحی داشته است، اما هرگاه فرهنگ انسانی در کلیتش نگریسته شود، قوانین مشترکی استنتاج می‌گردد که تبیین کلّ فرهنگ انسان- صرف‌نظر از گوناگونی‌ها و ویژگی‌های محلی- به مدد آن امکان پذیر است.

کتاب حاضر به دو بخش کلی با عناوین؛ «بخش اول: فرهنگ ابتدایی» و «بخش دوم: انقلاب کشاورزی و پیامدهای آن» تقسیم شده است. یازده عنوان بخش اول از این کتاب به ترتیب عبارت است از :«انسان و فرهنگ»، «نیرو و ابزار»، «ماهیت سازمان اجتماعی»، «گذر از جامعه‌ی انسان‌نماها به جامعه انسانی»، «برون‌همسری و درون‌همسری»، «خویشاوندی»، «ساختار، کارکرد و تکامل نظام‌های اجتماعیِ انسانی»، «یگانگی، نظم، و کنتل نظام‌های اجتماعی»، «سازمان اقتصادی جامعه ابتدایی»، «فلسفه: اسطوره و معارف عامه»، «فرهنگ ابتدایی در نگاهی کلی». بخش دوم شامل چهار عنوانِ «انقلاب کشاورزی»، «دولت-کلیسا: صورت‌ها و کارکردهای آن»، «ساختار اقتصادی فرهنگ‌های پیشرفته» و «الهیات و علم» می‌شود.

نظر شما