شناسهٔ خبر: 35317 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

پهلوی اول، از کودتا تا سقوط

پهلوی اول کتاب حاضر بر آن است فارغ از تاریخ‌نگاری ایدئولوژیک، سلطنت پهلوی اول را از تمامی ابعاد به تصویر و تحریر کشد. رویکردی که تاریخ‌نگاری زمانه‌ی ما در دیدن نیک و بد گذشته بسیار به آن نیازمند است.

پهلوی اول، از کودتا تا سقوط

رضا مختاری اصفهانی

ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

تعداد صفحات:۴۷۲ صفحه

قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان

 

دوره پهلوی اول در تاریخ معاصر ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. دوره‌ای که از پی ناکامی انقلاب مشروطه و در جهت برخی از آمال آن بوجود آمد. به اعتقاد روشنفکران و نخبگان حامی سلطنت رضاشاه، دیکتاتوری و ایجاد ابزار مدرن در کشور به عنوان حلقه‌ی واسط و گذار از استبداد فردی به دموکراسی لازم بود. از همین‌رو ناکامی مشروطه را معلول غفلت از این امر می‌دانستند. بر مبنای چنین اندیشه‌ای، ایدئولوژی سلطنت پهلوی مبتنی بر دو شاخصه‌ی ناسیونالیسم باستان‌گرا و تجدد غربی شکل گرفت. دو شاخصه‌ای که در تمامی امور این دوره کم و بیش جلوه‌گر است. چاپ دوم این کتاب به تازگی وارد بازار نشر شده است.

 این کتاب به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش اول با عنوان «از کودتا تا سلطنت» شامل سه فصل با عناوین «فصل اول: کودتا»، «فصل دوم: مجلس پنجم، پایانی بر یک دوران» و «فصل سوم: پایان یک سلسله» می‌شود. بخش دوم   این کتاب حاوی چهار فصل است، عناوین این فصول به ترتیب شامل «فصل چهارم: دولت‌ها و سوانح سیاسی»، «فصل پنجم: تحولات و اصلاحات»، «فصل ششم: فرهنگ و جامعه» و «فصل هفتم: روابط خارجی» می‌شود. 

نظر شما