شناسهٔ خبر: 34931 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگر: تفاسیر مدرن مالایی متأثر از مکتب شیعی نبوده‌اند

مجید دانشگر، استادیار دین‌پژوهی دانشگاه اتاگو در نیوزیلند در نشست «تفسیر در جهان مالایا» ضمن بیان این که تفاسیر مالایی به دو بخش کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شوند، گفت: تفاسیر مدرن مالایی متأثر از مکتب شیعی نبوده‌اند. در دوران اخیر تنها می‌توان به تفسیر «المصباح» اشاره کرد که به آرای علامه‌طباطبایی پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «تفسیر در جهان مالایا» شامگاه دوازدهم تیرماه ۱۳۹۴ با حضور دکتر مجید دانشگر ــ استادیار دین‌پژوهی دانشگاه اتاگو در نیوزیلند ــ در بخش مکتوب بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

جنبش تفسیری در جهان مالایا
دانشگر در این نشست با بیان این که تفاسیر مالایی به دو بخش کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شوند، گفت: تفاسیر کلاسیک که پیش از قرن نوزدهم نوشته شده‌اند، به‌شدت تحت تأثیر متون اسلامی هستند.

وی با اشاره به این‌که جهان مالایا دربردارنده کشورهای مالزی، تایلند به‌ویژه جنوب تایلند، سنگاپور و اندونزی است، اظهار کرد: سیر مطالعات اسلامی در جهان مالایا دارای تاریخ جالبی است. نه تنها فقه مالایا تحت‌تأثیر مکتب شافعی است بلکه ادبیات مالایا نیز متأثر از اندیشمندان اهل سنت است.

دانشگر با اشاره به این‌که قدمت ورود اسلام به این منطقه نسبت به خاورمیانه کمتر است، گفت: جنبش تفسیر مالایی به دو بخش کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شود. تفسیر کلاسیک پیش از قرن نوزدهم نوشته شده است و تفاسیر مدرن نیز بعد از قرن نوزدهم از سوی متفکران به رشته تحریر درآمده است. تفاسیر کلاسیک به زبان مالایی و جاوی نگاشته شده است و به‌شدت تحت تأثیر متون اسلامی مانند تفسیر «الجلالین» و «بیضاوی» بوده است.

وی ادامه داد: نخستین تفسیر مدرن از سوی یک عالم مالایی به نام «محمد النووی الجاوی» به زبان عربی نوشته است. وی تفسیر خود را همزمان با جنبش مصر و حیات سید جمال‌الدین اسد‌‌آبادی نوشت. تفاسیر دوره مدرن متأثر از آثار رشید رضا، طنطاوی و محمد عبده بوده است. از بین تفاسیر مدرن مالایی که اخیرا نوشته شده است، می‌توان به تفسیر چهار جلدی «نورالاحسان» اثر محمد سعید‌بن عمر اشاره کرد.

دانشگر با بیان این که تفاسیر مدرن مالایی متأثر از مکتب شیعی نبوده‌اند، اظهار کرد: در دوران اخیر تنها می‌توان به تفسیر «المصباح» اشاره کرد که به آرای علامه‌طباطبایی پرداخته است.

این استادیار دین‌پژوهی دانشگاه اتاگو افزود: جنوب تایلند دروازه ورود اسلام به جهان مالایا بوده است. مارکوپولو و ابن‌بطوطه در سفرنامه‌های خود به اسلام آوردن مردم این منطقه اشاره کرده‌اند.

وی ادامه داد: پس از قرن سیزدهم، بسیاری از بازرگانان از اعراب، هندی‌ها و ایرانی‌ها با خانواده حکمرانان این منطقه پیوند زناشویی بستند و آگاهانه و ناآگاهانه اسلام آوردند، به گسترش آن کمک کردند و نام‌های اسلامی برای خود برگزیدند.

بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۲۷ رمضان) از ساعت ۱۹ تا ۲۴ در باغ‌موزه دفاع مقدس واقع در تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، پایین‌تر از پارک طالقانی پذیرای علاقه‌مندان است.

نظر شما