شناسهٔ خبر: 34186 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مواجهه شریعتی با غرب

مؤسسه سیمافکر به مناسبت ۲۹ خرداد روز «درگذشت دکتر علی شریعتی»، فیلم سخنرانی بیژن عبدالکریمی با موضوع «مواجهه شریعتی با غرب» را منتشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، تاریخ مواجهة ما با غرب تاریخ تأمل در ماهیت و سرشت جامعه ایرانی و هویت دینی آن است. اگر «مسئله مواجهه ما با غرب» را «ام المسائل» وضع تاریخی و تمدنی کنونی خود بدانیم، صورت‌های پاسخگویی به این پرسش در واقع امکان‌های تاریخی گوناگونی هستند که پیش روی جامعه ایرانی قرار گرفته و به نحو بالنده همه شئون حیات تمدنی ما را دستخوش تغییر و تبدیل قرار می‌دهند.

بیژن عبدالکریمی در دوره آموزشی تمهید که به همت بسیج دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با همکاری مؤسسه چند رسانه‌ای سیما‌فکر برگزار شده است، طی سخنرانی با موضوع مواجهه علی شریعتی با غرب می‌گوید: شریعی زیست‌جهان مدرن را به رسمیت شناخته و کوشیده سنت تاریخی را در زیست‌جهان مدرن احیا کند. در واقع او سعی می‌کند دیالکتیک و دیالوگی بین عقل مدرن و سنتی برقرار کند.

به نظر عبدالکریمی، شریعتی به علت همین رویکردش از طرف نوگرایان ارتجاعی و از طرف سنت‌گرایان نوگرا خوانده می‌شود و هیچ پایگاه اجتماعی خاصی ندارد.

اما به اعتقاد دانشیار فلسفة دانشگاه آزاد اسلامی هم آینده تفکر جهانی و هم آینده ایران با این نوع تفکر خواهد بود و اگر قرار است از این بحران‌ها و ضعف تاریخی و انحطاطی که در آن هستیم به دربیاییم، باید بتوانیم دیالکتیکی بین تفکر مدرن و سنتی برقرارکنیم.

عبدالکریمی تأکید می‌کند که شریعتی عشق به سنت دارد و تنها باید کج‌فهم و کوردل بود که عشق شریعتی به سنت تاریخی را نادیده گرفت.

برای دیدن فیلم کامل این سخنرانی به سایت مؤسسه چندرسانه‌ای سیمافکر به نشانی WWW.SIMAFEKR.TV مراجعه کنید.

نظر شما