شناسهٔ خبر: 33674 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«چند یادداشت تئوریک» به قلم زرشناس منتشر شد

شهریار زرشناس سعی کرده کتاب چند یادداشت تئوریک برای دانشجویان و نیز کلیه علاقه مندان به فلسفه و علوم اجتماعی، سودمند باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، ظهور شبه مدرنیته حاصل غربزدگی سطحی و تقلیدی است که خود محصول فرایند استیلای سیاسی و اجتماعی بیگانگان بوده و به هیچ روی ریشه در سیر تطور تاریخی حیات فرهنگی و تمدنی مردم ما نداشته و ندارند. از این رو ذاتاً با مآثر قومی و تاریخی و میراث حکمت سنتی و معنوی و نیز آداب و عادات و رسوم به جا مانده از تمدن کلاسیک ایران ناسازگار است.

مؤلف در این کتاب با چیدمان مجموعه ای از یادداشتها و مقالات که عمدتاً به قلمرو مباحث فلسفی و اقتصاد سیاسی تعلق دارد، تلاش نموده است این یادداشتهای تئوریک برای دانشجویان و نیز کلیه علاقه مندان به فلسفه و علوم اجتماعی، سودمند باشد.

در این مسیر مؤلف یازده یادداشت به مخاطبان ارائه کرده است:

در یادداشتهای اول و دوم، موضوع روح تاریخ و نسبت آن با فلسفه و معانی و مراتب عقل مورد بررسی قرار گرفته است.

در یادداشتهای سوم، چهارم و پنجم، نویسنده، سرمایه داری و عقلانیت مدرن، مدرنیته را با نگاهی به اندیشه و وضعیت پست مدرن و گرایش های فکری چون: مارتین هیدگر، مکتب فرانکفورت، میشل فوکو و ... مورد نقد جدی قرار داده است.

در یادداشت ششم، سه یادداشت کوتاه درباره نیچه، داستایوفسکی و هیدگر با تأکید بر موضوع نیهیلیسم و نیست انگاری مورد توجه نگارنده بوده است.

یادداشت تئوریک

در یادداشت هفتم، محقق به تشریح واژه هایی چون: اومانیسم، مدرنیته، بورژوازی و... پرداخته است. در یادداشت های هشتم و نهم، موضوعاتی چون: انسان بورژوا و گادامر و انکار یقین دکارتی، برای مخاطب در نظر گرفته شده است.

در یادداشت دهم به موضوع سرمایه سالاری، تفاوت سرمایه و ثروت، و انباشت و تصرف گری پرداخته و در یادداشت پایانی ارتباط غرب زدگی شبه مدرن و انقلاب اسلامی مورد توجه محقق بوده است.

کتاب چند یادداشت تئوریک به قلم شهریار زرشناس به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۶۴ صفحه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما