شناسهٔ خبر: 33386 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تهران و آتن مناسبات فرهنگی و هنری خود را افزایش می دهند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر یونان در تهران بر استفاده گسترده از ظرفیت های فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، علی جنتی روز یکشنبه در دیدار با سفیر یونان در تهران گفت: کشورهای ایران و یونان با وجود داشتن اشتراکات زیاد فرهنگی و ظرفیت های هنری متاسفانه نتوانسته اند از این آنها به درستی استفاده کنند لذا لازم است بر استفاده گسترده از آنها همت بگمارند. 


وی همچنین با اشاره به روابط دیرینه سیاسی و فرهنگی دو کشور و سابقه موافقتنامه فرهنگی میان تهران و آتن که بیش از ۶۰ سال است به امضا رسیده ،گفت: براساس این موافقتنامه هر دو سال یکبار برنامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور امضا می شده است که چهارچوب فعالیت های فرهنگی وهنری میان دو ملت را تعیین می کند ، اجرای موافقتنامه مدتی است که به تعویق افتاده و باید دوباره آن را از سر گرفت.

جنتی افزود: ایران و یونان دارای تمدن با سابقه تاریخی هستند و هر دو کشور از این لحاظ دو قطب مهم در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از فلاسفه یونان الهام بخش علم فلسفه در ایران بوده اند؛ گفت: تهران و آتن در مبانی فرهنگی و علمی به ویژه در فلسفه و علم اشتراکات بسیار زیادی دارند و می توانند در زمینه گردشگری نیز همکاری های بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

جنتی افزود: همچنین می توان در حوزه های برگزاری همایش های علمی، فیلم و سینما، موسیقی، نقاشی، ترجمه آثار علمی و فرهنگی به زبان دو کشور و ... نیز همکاری های دو جانبه داشت.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: امروزه بر دیپلماسی فرهنگی تاکید بسیاری می شود، این موضوع در کنار دیپلماسی سیاسی قرار گرفته است و عموم کشورها از طریق رسانه ها، فرهنگ و مطبوعات باید بتوانند آن را اعمال کنند.

عضو عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ایران تمامی پیروان ادیان الهی در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته و همگی از حقوق شهروندی برابر و یکسانی برخوردارند.

جنتی افزود: خطری که امروز امنیت بین المللی را تهدید می کند افراطی گری است و برخی از آنها متاسفانه به نام اسلام صورت می گیرد. بنابراین برای مقابله با این خطر و اندیشه انحرافی به همکاری جهانی نیاز است.



** ایران و یونان جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار داده اند

در ادامه این دیدار سفیر جمهوری یونان در تهران نیز با بیان اینکه ایران و یونان کشورهایی هستند که جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار داده اند، گفت: وزیر فرهنگ جدید یونان یادداشت فرهنگی ای تهیه کرده اند که از جمله اولویت های این یادداشت گسترش روابط فرهنگی یونان با دیگر کشورهاست.

گیوگیوس آیفانتیس هدف از گسترش این روابط را تاکید بر وجود اشتراکات فرهنگی و هنری میان کشورها دانست و افزود: ما از این طریق می خواهیم به جهانیان به ویژه کشورهای اروپایی و غربی وجود این اشتراکات فرهنگی را گوشزد کنیم.

سفیر یونان در تهران با محکوم کردن افراطی گری و اقدامات وحشیانه گروهک داعش ادامه داد: این افراط گری ها داستان و اتفاق جدیدی نیست و ما نیز در زمانی که صلیبیون به راه افتادند با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کردیم و آنان ما را قبول نداشتند چرا که ما از همان جنس مسیحی که آنها می خواستند نبودیم و این موضوع را بهانه ای برای نسل کشی کرده بودند.

وی افزود: دین و مذهب وسیله ای است تا بتواند جوامع را به هم نزدیک کند و برای این نیست که دیواری بین ملت ها ایجاد کند و سیاست دولت یونان گسترش روابط میان دولت ها و ملت هاست.

نظر شما