شناسهٔ خبر: 30868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشارعصر اندیشه با۵۰ تفسیر از ۵ قاره پیرامون نامه رهبری به غرب

ویژه‌نامه ۳ زبانه «عصر اندیشه» پیرامون «تحلیل نامه رهبری به جوانان غربی» در ۱۳۲ صفحه، به ۳ زبان، انگلیسی و فرانسه با قیمت ۸۰۰۰ تومان نیمه فروردین ۱۳۹۴ روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در تازه‌ترین شماره «عصر اندیشه» استنادات تاریخی، مولفه‌های معرفتی و دیگر ابعاد نامه رهبری از دیدگاه متفکران برجسته جریان‌های فکری زنده دنیا به بحث گذاشته شده است. این ماهنامه در گفت‌وگو با پرفسور «محمد لگنهاوزن» فیلسوف آمریکایی معتقد به حکممت متعالیه و استاد فلسفه دانشگاه تگزاس، دکتر «سیدحسین نصر» استاد دانشگاه جرج واشنگتن و از مبلغان «سنت‌گرایی»، پرفسور «پیر دورتیگیه» استاد فلسفه دانشگاه سوربن پاریس و شارح کانت کوشیده است تا از نگاه ۳ مشرب فکری متفاوت، تصویری شفاف و عینی از وضع خدا، دین و اندیشه قدسی در اروپا و آمریکا ارائه دهد.

 لگنهاوزن می‌گوید باید شیوه گفت‌وگو با غرب را بیاموزیم، نصر از «تضعیف نیروی الهی در حیات انسان غرب» سخن گفته و دورتیگیه معتقد است که در اروپا و آمریکا «به نام ولتر، خدا را کشتیم» و با این حال، ولتر هم در غرب سانسور شد، چون از پیامبر اسلام ستایش کرده است. همچنین «علی اکبر جناب‌زاده» در مقاله‌ پژوهشی «آیا خدا مرده است؟» وضع دین در غرب معاصر، دلایل اسلام‌هراسی و مساله «افزایش خنثی‌های دینی در غرب: فرصت‌ها و تهدیدها» را بررسی می‌کند.

در بخش «پاره‌های فکر» آیت‌الله «محسن اراکی» که متخصص فلسفه غرب از دانشگاه پورتموث لندن نیز هست، به توصیف و تحلیل مشرب‌های فکری دین‌گزیز و اسلام‌ستیز در تاریخ اروپا و آمریکا می‌پردازد و معتقد است که «برای فهم مضامین دینی و استنادات تاریخی نامه رهبری به جوانان غربی باید به روایت وضع دین در غرب بپردازیم.» در همین زمینه، نظریه انحطاط عالم غرب مدرن در مقاله «امکان و احتمال نجات غرب» به قلم دکتر «شهریار زرشناس» منتشر شده و دکتر «ابوالفضل ساجدی» نیز در مقاله «انجمن دین‌داران مرده» پیرامون مدیریت روند «آگاهی از اسلام» در جامعه غربی سخن گفته است.

پیام فضلی‌نژاد سردبیر ماهنامه عصر اندیشه در سرمقاله شماره ۶ ادامه بحث سرمقاله شماره قبل خود با عنوان «درآمدی برمنطق تاریخی و چارچوب نظری نامه رهبر انقلاب» را پی گرفته و از «فرجام خلسه مادی» در تمدن غرب سخن می‌گوید. او می‌نویسد «عصر اندیشه» در جستجوی پاسخِ به پرسش‌هایی است که نامه بحث‌انگیز آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان غربی برانگیخته است: چگونه در عصر «زوال غرب» که معرفت مادی «سد عاطفی» محکمی میان انسان غربی با «واقعیت» ساخته، می‌توان با او درباره «شناخت بی‌واسطه از حقیقت دین» گفت‌وگو کرد؟ آیا بشر غربی در ساحت «امتناع تفکر» به سر می‌برد یا می‌تواند به «درک بدون پیش‌داوری از اسلام» برسد؟ متد شناخت مستقیم اسلام کدام است و فهم حقیقت و حاق دین چه لوازمی دارد؟ آیا انحطاط غرب جا را برای پیشرفت دین باز می‌کند یا زوال مغرب زمین به معنای گذر از «خلسه مادی» نیست؟

مفتی اعظم سوریه، امام جمعه واشنگتن و دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت اسلامی از دیگر شخصیت‌های جهانی هستند که در این شماره «عصر اندیشه» نظرات خود را درباره «اسلام‌هراسی» و ظرفیت‌های نامه رهبر انقلاب ارائه داده‌اند. شیخ احمد بدرالدین حسون، شیخ محمد العاصی و شیخ ماهر حمود با یک تحلیل کاربردی از شرایط امروز خاورمیانه، تهدیدها و فرصت‌های تعامل اسلام و غرب را کاویده‌اند.

«عصر اندیشه» برای تببین مولفه‌های معرفت‌شناختی، انسان‌شناسی و متدولوژیک «نامه رهبری به جوانان غربی» و چگونگی شناخت بی‌واسطه حقیقت دین، گفتگویی مشروح را با دکتر «عبدالحسین خسروپناه»، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران منتشر کرده است. خسروپناه می‌گوید «نامه رهبری موجب طرح سوالات فلسفی و هرمنوتیکی جدید است» و می‌کوشد تا با نگاه مینیاتوری خود، ظریف‌ترین ابعاد نامه را تحلیل کاربردی کند.

«الهی‌نامه: نامه‌ای از مشرق انفسی» عنوان پرونده ویژه بخش کتاب نقد مجله «عصر اندیشه» است. در ابتدای این بخش دکتر احمد رهدار در یادداشتی پرنکته به نام «تصرف دینی در جهان غیردینی» می‌نویسد که نامه رهبری به جوانان غربی را باید به مثابه یک تکنیک روانشناختنانه در ساحت رسانه دانست. آیت‌الله محمدعلی جاودان نیز در یادداشت خود با انتقاد شدید از نبود منابع و کتب ارزشمند برای شناساندن اسلام به غرب، به پدیده «آئین گفت‌وگوی جهانی» و کوشش برای یافتن زبان مفاهمه با عامه مردم اشاره می‌کند.

دکتر شریف لکزایی نیز در گفتار «زبان جهانی استدلال در منظومه حکمت متعالیه» به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا حکمت متعالیه امکان جهانی‌شدن را در عصر کنونی دارد؟ سجاد نوروزی در یادداشت «نامه‌ای از مشرق انفسی» می‌نویسد نامه رهبری بازتولید یک سنت حسنه حکمی- فلسفی عالم اسلامی و ارجاع به «نظر» به جای ارجاع به «جدل» بود. دکتر رضا غلامی نیز در مقاله «تولید مغزافزار جهان» به کنکاش در ابعاد اسلام هراسی و شرح آلترناتیوهای اسلام ناب پرداخته است و اسلام انقلابی را اصلی‌ترین تهدید برای غرب می‌داند.

«مهدی جمشیدی» در مقاله‌ای تفصیلی با عنوان «آگاهی، عقل و انقلاب» نامه رهبری به جوانان غربی را در چارچوب نظریه استاد مرتضی مطهری تبیین می‌کند و می‌نویسد عقل قدسی، انقلاب هستی‌شناختی و مسئولیت آگاهی از عناصری است که نامه رهبری را می‌سازد.

بخش «تاریخ سری» مجله به شرح استنادات تاریخی نامه رهبری به جوانان غربی اختصاص دارد. در مقاله «جهان پساماکیاولیسم» به قلم دکتر «رها بهار» و مقاله «شهریاران را چه شد؟» نوشته دکتر «زهره مطیعی» این پرسش که چرا به گفته رهبری سیاستمداران غرب آگاهانه راه سیاست را از صداقت جدا کرده‌اند، پاسخ داده شده و دکتر «آندره بانزا»، استاد مطالعات تاریخی موسسه آمریکاپژوهی آفریقا نیز غرب به این سوال پاسخ داده است که چرا تاریخ غرب از دوران برده‌داری شرمسار است؟

«دیگری‌سازی» غرب از اسلام و مسلمانان یکی از مضامین مهم نامه رهبری به جوانان غربی بود. از این رو در ویژه‌نامه عصر اندیشه، دکتر «ادوارد چنی» متخصص تاریخ اروپای غربی نیز در مقاله‌ای با نام «مای مدرن، دیگران وحشی» ریشه‌های «دیگری‌سازی از اسلام» و سیر تاریخی این جریان را واکاوی می‌کند. دکتر «هلیم رین» استاد دانشگاه «گریفیث» استرالیا در گفت‌وگو با «عصر اندیشه» به تبیین استراتژی‌ها و کارکردهای رسانه‌های غربی در فرایند اسلام‌هراسی و دیگری‌سازی از اسلام می‌پردازد. هم‌چنین «محمدمهدی دانی» با نگاه جامعه‌شناسانه عادت دیگری‌سازی غرب را توصیف کرده است. دکتر «داوود مهدوی‌زادگان» در مقاله‌ «پایان تعطیلات تاریخ» روند دیگری‌سازی را از نامه‌های ایرانی مونتسکیو تا الهی‌نامه‌های شرقی بررسی می‌کند و دکتر «تیتزیانا چاواردینی» رئیس مجمع مردم‌‌شناسی «آنسیس» ایتالیا از روند آگاهی افکار عمومی و موج خیزش روشنفکران مردمی در غرب می‌گوید.

آلن هارت، نویسنده مشهور انگلیسی، خبرنگار مخصوص شاه و مجری سابق بی بی سی در یادداشتی به دو زبان فارسی و انگلیسی برای «عصر اندیشه» با اشاره به نامه رهبری، ایده «بشر واحد» را ارائه می‌‌دهد و می‌گوید «باید آنچه را درباره غیرقابل تغییر بودن طبیعت بشر یاد گرفته‌ایم، فراموش کنیم.»

در این ویژه‌نامه نویسندگان مختلفی از جمله دکتر روح‌الامین سعیدی، سهیل کریمی، حسین محمد کلهر، زهرا فزیلی، سمیه ابراهیم خلیلی، عباس اصلانی، زهرا توحیدیان، سمیه پزشکی، رضا ابوسعیدی، محمدعماد بهرامی، نفیسه ترابنده و... با «عصر اندیشه» همکاری کرده‌اند و اثری اختصاصی از استاد «علیرضا ذاکری» به چاپ رسیده است.

عصر اندیشه

نظر شما