شناسهٔ خبر: 28926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ راک اند رول» منتشر شد

کتاب «تاریخ راک اند رول» نوشته آدام ووگ با ترجمه آرش عزیزی، از مجموعه تاریخ جهان که توسط نشر ققنوس منتشر می‌شود، چاپ و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ موسیقی راک اند رول که بعدها به راک معروف شد، موسیقی غالب قرن بیستم است. نزدیک به نیم قرن پس از به صحنه آمدن اولین گروه‌های راک، این موسیقی هنوز تا حدود زیادی خود را حفظ کرده است.

می‌توان تاریخ موسیقی راک را چون رودخانه ای تصور کرد؛ رودخانه ای که مدام موادی را از بالا مسیر حمل می‌کند، خرده سنگ های قدیمی را با مواد جدید درمی‌آمیزد و همه را به پایین مسیر می فرستد. راک معمولا هر چند سال یک بار عمیق ترین ریشه های خود را دوباره کشف می کند. رابرت پالمر منتقد و مورخ گفته است: تاریخ موسیقی «دوری از چرخه هاست بدون چرخه... سبکی در حال تحول که مدام از عمیق ترین چشمه های خود می جوشد تا جانی تازه بگیرد

مجموعه تاریخ جهان، نه تنها برای آشنایی خوانندگان و مخاطبانش با مبانی تاریخ تدوین شده است، بلکه در پی آگاه ساختن آن‌ها از این واقعیت است که زندگی‌شان بخشی از سرگذشت کلی انسان‌هاست. هر جلد از این مجموعه برداشتی جامع و روشن از یک دوره مهم تاریخ را به خواننده ارائه می‌کند. شصت و هفتمین کتاب از این مجموعه، «تاریخ راک اند رول» نام دارد و درباره گونه ای از موسیقی است که در آمریکا متولد شد.

این کتاب در سال ۱۹۹۹ با عنوان اصلی «The History of Rock and Roll» توسط انتشارات لوسنت بوکز به چاپ رسیده است. در ابتدای کتاب، تقویم وقایع مهم تاریخ راک اند رول درج شده است.

رویش از ریشه، اولین انفجار راک، پاپ وارد می شود: صنعت موسیقی راک اند رول را کشف می کند، هجوم بریتانیا، آن موسیقی شیرین روح (سول)، دهه شصت: انفجار راک، اوایل دهه هفتاد، انرژی جدیدی از زیر زمین، دهه های هشتاد و نود، عنوان فصل اصلی کتاب هستند که بعد از آن ها، موخره کتاب با زیرمجموعه هایی چون «موسیقی ادامه دارد»، یادداشت ها، برای مطالعه بیشتر و منابع مورد استفاده آمده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

دیسکو از نظر موسیقایی، نسبتا ساده بود. پایه آن ضرب بلند بی وقفه و محکمی بود که بر هر ضرب تاکید می‌کرد. سپس می شد همه چیز را بر این ضرب سوار کرد: ملودی های موزارت، بازی های پیچ در پیچ سینتی سایزرها، گیتار روان گردان جیغ جیغی یا نواهای مذهبی خلسه آور.

با گسترش این موسیقی و ورودش به بستر اصلی پاپ، چند خواننده آن به ستاره بدل شدند. از جمله دونا سامر، خواننده آمریکایی، و جیورجیو مورودر، تهیه کننده آلمانی‌اش، بری وایت با صدای بم، گروه چهارنفری آبا از سوئد و ویلج پیپل، گروهی کارتونی که کلیشه‌های همجنس گرایان را به سخره می کشید. چندین و چند گروه دیگر نیز ترانه های پرفروش دیسکو داشتند، بعضی هاشان تنها با یک ترانه می درخشیدند و چند هنرمند تثبیت یافته مثل راد استوارت، بیچ بویز و رولینگ استونز هم در دیسکوها چرخی می زدند.

شاید موفق‌ترین این گروه‌ها بی جیز بود، سه برادر استرالیایی که موفقیت عظیمشان وقتی از راه رسید که تب شب شنبه، فیلمی محصول سال ۱۹۷۷، که موسیقی اش از آن ها بود، بسیار موفق و پرفروش شد. آلبوم فیلم سی میلیون نسخه فروخت و بازی مسحورکننده جان تراولتا در فیلم در نقش استاد رقصی با لباس سفید به نماد کاملا مشخص (و بسیار مورد هجو) فرهنگ دیسکو بدل شد.

این کتاب با ۱۶۰ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما