شناسهٔ خبر: 27727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخچه لابراتوارهای سینمای ایران

در پی انتشار خبر تدوین کتابی با موضوع تاریخ لابراتوارها و متخصصان لابراتوراهای سینمای ایران که چندی پیش از برخی خبر گزاری‌ها منتشر شد، ایرج تقی پور سرپرست و ناظر پروژه و محمدعلی حیدری، مدیر تحقیقات پروژه از جزئیات فعالیتهای اخیر این تیم تحقیقاتی سخن گفتند. مطالب این کتاب توسط یک تیم 7 نفره تهیه شده و در بخشی مجزا خاطرات و یادداشت های برخی چهره‌های سینمایی درباره لابراتوارها نیز ارائه شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  ایرج تقی​پور یکی از مشاوران جشنواره سی و سوم فیلم فجر در بخش بزرگداشت‌ها، با اشاره به ضرروت آماده​شدن کتاب تا شروع جشنواره فجر، درباره اینکه چرا تحقیقات این پروژه دیر آغاز شده است؟ گفت: دلیل اصلی این تاخیر، دیر ارائه شدن پیشنهاد آن از سوی من بود. در جلسه​ای که اوایل دی ​ماه در دفتر جشنواره برگزار شد، موضوع پایان فعالیت لابراتورها در تولید و نمایش فیلم​های سلولوئیدی پیش آمد و گفته شد امسال در هیچ سالنی فیلم سلولوئیدی به نمایش در نخواهد آمد.

وی افزود: به همین دلیل تصمیم بر آن بود که در جشنواره امسال از برخی چهره​های پیشکسوت در عرصه لابراتوار و فیلم​های سلولوئیدی تقدیر و تجلیل شود. از آنجا که تجلیل از همه بزرگانی که سال​ها در این حرفه، علاقمندانه و همدلانه فعالیت کرده​​اند ممکن نبود، من پیشنهاد کردم  کتابی در شرح و گزارش لابراتوارها و صاحبان این حرفه نوشته و گردآوری شود که ادای دِینی باشد به زحمات همه این عزیزانی که به گردن سینمای ایران حق دارند.

تقی​پور ادامه داد: انتشار چنین کتابی حداقل این امکان را می​دهد که اسامی بیش از ۳۰۰ تن از متخصصانی که سال​ها در تاریک​خانه​های لابراتوارها کار کرده​اند و هیچ​گاه آنچنان که باید دیده نشده​اند، در کنار هم گزارش شده و همچنین مروری مستند و موثق بر اطلاعات وسیعی که تنها معدودی سینماگران از آنها باخبرند، صورت گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که مطالب کتاب بسیار خواندنی و داغ خواهد بود، درباره اینکه چرا سرپرستی گروه تحقیقات به محمدعلی حیدری سپرده شده است؟ گفت: انتخاب حیدری دو دلیل اصلی داشت، اول اینکه او فعالیت گسترده ای در پایگاه سینمایی سوره داشته و دارد و در نتیجه اطلاعات وسیعی از اهالی و پیشکسوتان حوزه​های مختلف سینما در دست دارد و از آنجا که این پروژه می​بایست در این مدت زمان کوتاه به اتمام برسد، آشناییِ پیشین حیدری با بسیاری از این افراد، کمک بزرگی به این پروژه بود.

وی ادامه داد: دلیل دوم آن بود که چندی پیش شاهد انتشار کتاب «گفتگوهای سینمایی سید محمد بهشتی» بودیم که محمد علی حیدری با همکاری محمود ارژمند، تدوین و گردآوری آن را بر عهده داشت. همچنین حیدری تدوین و گردآوری کتاب​های دیگری با عنوان «مدیران سینمایی دهه ۶۰» را در دست دارد، به همین دلیل پروژه لابراتوارها به وی سپرده شد.
 
گفته​های۱۰ تن از متخصصان لابراتوار/ ساختار کتاب مجموعه مصاحبه​ها نیست

محمدعلی حیدری سرپرست گروه تحقیقات کتاب «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» در گفتگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به این نکته که تنها مکتوباتِ موجود درباره لابراتوارهای سینمای ایران مطالبی در برخی شماره​های مجله فیلم، بخش اندکی از کتاب جمال امید (تاریخ سینمای ایران) است، گفت: برای به ثمر رسیدن انتشار چنین کتابی، کاری که باید انجام می​شد این بود که یک گروه متشکل از افرادی که سابقه کار پژوهشی داشته​اند، گرد هم آیند و تحقیقات میدانی را به طور گسترده آغاز کنند. کار تحقیقات از ۱۵ دی​ماه آغاز شد و به تازگی به اتمام رسیده است و کتاب در مرحله تدوین مطالب است.

وی این گروه را متشکل از ۷ محققی که اسامی آنها متعاقبا اعلام خواهد شد معرفی کرد و گفت: دشوارترین وظیفه تیم تحقیقات پیداکردن اسامی و نشانی این فعالان و اپراتورهای لابراتوارها بود. برخی در شهرستان​ها ساکن بودند که ارتباط و گفتگو با آنها تلفنی انجام شد اما با افرادی که در تهران بودند، حضورا دیدار و گفت​وگو کردیم.

حیدری در خصوص نحوه استفاده از محتوای گفتگوهای انجام شده با متخصصان و پیشکسوتان لابراتوارها توضیح داد: قرار نیست این گفتگوها در همان قالب مصاحبه در کتاب قرار گیرند بلکه هدف آن بود که از آنها به عنوان مواد خام و اطلاعات تاریخی بهره​گیری شود تا نتیجه، یک تاریخچه موثق و واقعی و مستند از لابراتوارهای سینمای ایران باشد.

وی افزود: تلاش اصلی این بود که این پروژه کتابسازی نباشد و به همین دلیل کارشناسان همکار و به​خصوص ایرج تقی​پور در جریان مستقیم افرادی که با آنها مصاحبه می​شوند هست تا اشتباهات تاریخی رخ ندهند.

حیدری با بیان اینکه قرار بر این بوده که محصول نهایی تا ۸ بهمن ماه تحویل دبیرخانه جشنواره شود عنوان کرد: صفحه​بندی کتاب، هم​زمان با انجام گفتگوها و تهیه مطالب انجام  و مجموعه افرادی که تاکنون با آنها گفتگو شده ۱۰ تن از متخصصان لابراتوار بوده​اند.

وی همچنین خبر داد: یک آلبوم عکس که تصاویر آن از آرشیوهای مختلف و موزه سینما تهیه شده اند به محتوای کتاب افزوده خواهد شد. بخش دیگری از این کتاب هم یادداشت​ها و شرح خاطرات برخی چهره​های برجسته سینمای ایران و نیز مطلب مفصل و علمی با موضوع چیستی لابراتوار است.

نظر شما