شناسهٔ خبر: 22776 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غیبت خبرنگاران ایرانی در نشست خبری و افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت

خبرنگارانی که از ایران برای پوشش نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت اعزام می‌شوند، نشست خبری، آئین افتتاحیه و برنامه‌های نیمروز اول نمایشگاه را از دست دادند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در حالی که کمتر از 5 روز به آغاز شصت و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت زمان باقی است، خبرنگارانی که از ایران برای پوشش این رویداد بین‌المللی اعزام می‌شوند، امکان حضور در نشست خبری این نمایشگاه راه نیافتند.

بنا بر اعلامِ «کاترین گرون» مدیر روابط عمومی نمایشگاه کتاب فرانکفورت، کنفرانس مطبوعاتی این نمایشگاه ساعت 11 صبح (به وقت محلی) روز 7 اکتبر (سه‌شنبه 15 مهر) - یک روز قبل از آغاز به کار نمایشگاه - برگزار می‌شود و این در حالی است که هواپیمای حامل خبرنگاران ایرانی، فردای این روز (چهارشنبه) تهران را به مقصد فرانکفورت ترک می‌کند.

غیبت خبرنگاران اعزامی از ایران در نشست خبری بزرگترین رویداد بین‌المللی عرصه تجارت کتاب، در حالی رقم می‌خورد که «کاترین گرون» از ارائه کارت خبرنگاران حاضر در نمایشگاه در این نشست مطبوعاتی، خبر داده است.

بر اساس همین گزارش و به گفته مدیر روابط عمومی نمایشگاه کتاب فرانکفورت، یک تور اختصاصی برای آشنایی روزنامه‌نگاران با «باشگاه تجارت کتاب» که چندی پیش زیر چتر نمایشگاه کتاب فرانکفورت تاسیس شد، تدارک دیده شده که این برنامه یک ساعت قبل از آغاز نشست خبری نمایشگاه برگزار می‌شود. اعلام برنامه‌های فنلاند، کشور «مهمان ویژه» این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز، متعاقبِ برپایی این تور آموزشی و کمتر از یک ساعت بعد از اتمام آن، انجام خواهد شد.

همچنین به دلایل پیش گفته، خبرنگاران ایرانی امکان حضور در مراسم افتتاحیه رسمی این نمایشگاه را هم نیافته‌اند. نمایشگاه کتاب فرانکفورت ساعت 5 تا 6:30 عصر همین روز 7 اکتبر (سه‌شنبه 15 مهر) با برپایی آئین افتتاحیه رسماً کار خود را آغاز می‌کند.

مطابق برنامه اعلام شده، در این مراسم به ترتیب «هاینریش روته مولر» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، «یورگن بوس» رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، «پیتر فلدمن»، شهردار فرانکفورت، «وولکر بوفر»، نخست وزیر ایالت هسه آلمان، «سوفی اُکسانن» و «پاسی سالبرگ»، به ترتیب به عنوان نویسنده و کارشناس آموزشی از فنلاند و به نمایندگی از کشور مهمان ویژه، «والتر اشتاین مایر»، وزیر امور خارجه آلمان و «سائولی نینیستو»، رئیس جمهور فنلاند، سخنرانی می‌کنند.

پس از برگزاری آئین رسمی گشایش نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مراسم معرفی فنلاند، کشور مهمان ویژه این دوره نیز، راس ساعت 6:30 عصر روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

آئین‌های مربوط به گشایش نمایشگاه کتاب فرانکفورت به جهت حضور چهره‌های مطرح ادبیات در عرصه جهانی - گرچه سخنرانی هم نکنند - از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین حال مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت از حضور نویسندگان مشهوری مانند پائولو کوئیلیو، کن فالت، هرتا مولر، یودیت هرمان، دیوید آلن نیکول، الساندرو باریکو و ده‌ها نویسنده مطرح دیگر در این دوره خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، امسال موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که از مجموعه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، امکانی را برای حضور سه خبرنگار از سه رسانه ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم کرده است اما با توجه به بازه زمانی ویزای خبرنگاران، امکان پوشش نشست خبری، آئین افتتاحیه و برنامه‌های نیمروز اول این نمایشگاه، برای آنها وجود ندارد.

نظر شما