شناسهٔ خبر: 22376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خیز «سوره اندیشه» برای واکاوی مسئله آموزش

مجله سوره اندیشه به بهانه‌ بازگشایی مدارس در مهرماه پرونده‌ای انتقادی درباره‌ مدرسه منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ در بخشی از درآمدی که در ابتدای این پرونده آمده است، چنین می‌خوانیم:

بسیاری از پدرومادرها این روزها در تکاپوی آماده‌سازی فرزندانشان برای فرستادن به مدرسه هستند. خانواده‌هایی که دارای فرزند سال‌اولی یا پیش‌دبستانی هستند وضعیت و دلهره‌‌ای خاص دارند، البته اگر پیش از این به‌یُمن وجود مهدکودک‌ها دوریِ هرروزه از فرزندشان را تجربه نکرده باشند. با فرستادن بچه‌ها به مدرسه، والدین، فرزندانشان را به جایی بیرون از محیط خانواده (و حتی به‌دور از تأثیر خانواده) می‌فرستند تا بیش‌تر وقت مؤثر و مفیدش را در آنجا بگذراند. زندگی مدرسه‌ای بچه‌ها آغاز می‌شود و آن‌ها ساعات زیادی از شبانه‌روز را یا در مدرسه هستند یا در خانه مشغول انجام تکالیف مدرسه یا در فکر و خیال و هوای چیزهایی که در مدرسه توسط دوستان یا معلمانشان دیده و شنیده‌اند.

وضعیت آموزش‌وپرورش در جامعه‌ی ما، وضعیت خوبی ندارد. نقش آموزش‌وپروش در دوازده‌سالی که نسلی را از خانواده‌ها تحویل می‌گیرد و به جامعه تحویل می‌دهد، به نظر خیلی مهم می‌رسد، اما به مشکلات و مسائلش رسیدگی درست و عمیق نمی‌شود. مشکلات ساختاری و بوروکراتیک و مالی هم تا اندازه‌ای است که سیستم کرخت شده است و تحول و تغییر جدی را برنمی‌تابد. نگرانی‌ها خلاصه شده است در تغییرات جزئی در محتوای کتب، دغدغه‌های مالی معلمان و تقسیم‌بندی مقاطع تحصیلی!

آموزش‌وپرورش در زمانه‌ی فعلی نسبتی خاص با خانواده، بازار کار، اقتصاد، رسانه و اینترنت، علم جدید و... برقرار کرده است و اگر قرار باشد که برای تغییری اساسی در آن اقدام شود بایستی با دقت در این نسبت‌ها، وضعیت و جایگاه کنونی نظام تعلیم‌وتربیت مورد تأمل قرار گیرد. مدرسه الان صرفاً به واسطی بین خانواده و بازار کار تبدیل شده است. آیا چنین نقشی برای مدرسه با برنامه‌ریزی و اراده‌ی مشخصی به وجود آمده، یا از دستمان در رفته است و ناگهان دیده‌ایم که مدرسه چنین شده است؟

در این شرایط، ما تلاش کردیم در پرونده‌ی «مدرسه» از منظری تاریخی و فکری وضعیت کنونی مدارس را به پرسش بکشیم. پرسش‌هایی که بیش از پیش باید به آن‌ها اندیشید و البته اگر به کار ساختار فعلی آموزش‌وپرورش نیاید که نمی‌آید، شاید به‌درد افرادی که دغدغه‌ی تحول آموزش‌وپرورش دارند بخورد. در چند روز آینده به‌تدریج درباره‌ی نسبت‌معماری و مدرسه، تاریخ تبدیل مکتب‌خانه به مدرسه، تعلیم‌وتربیت جدید، نقد محتوای کتاب فارسی دبستان، آینده‌ی هوشمندسازی مدارس و... مطالبی در قالب متن، اینفوگرافی و کلیپ تصویری از اساتید و صاحب‌نظرانی چون دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر محمد رجبی، دکتر مهدی حجت، یوسفعلی میرشکاک، دکتر روح‌الله جعفری، دکتر اقبال قاسمی پویا و... در سایت مجله‌ سوره اندیشه منتشر خواهد شد.

نظر شما