شناسهٔ خبر: 22226 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابشناسی و شناختنامه‌ای کوتاه به بهانه درگذشت حجت‌الاسلام محسن دعاگو

درگذشت حجت‌الاسلام محسن دعاگو، فرصتی است برای معرفی منش و خط‌مشی سیاسی و عقیدتی او. ارائه فهرست آثار او و نیز مهم‌ترین اثرش که به حوزه اصلاحات در سیاست ایران مربوط می‌شود از جمله نکاتی است که در این گزارش به آنها اشاره می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام محسن دعاگو، یکی از چهره‌های انقلابی نظام  جمهوری اسلامی بود که نوع نگاه نقادانه و منتقد او چه در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی انقلاب و چه در دوره‌های استقرار و تثبیت نظام، همواره در سخنرانی‌ها و آثار او جلوه‌گر و قابل ردیابی است. 

گزارش کوتاهی که در زیر خواهد آمد، ضمن معرفی اجمالی رویکرد کتاب «اصلاحات: نگرشي تحليلي به مقوله اصلاحات در فرهنگ ديني، نظام حكومتي و جامعه جهاني»، کتابشناسی آثار او را نیز پیش‌روی مخاطبان قرار می‌دهد.

زندگی
حجت‌الاسلام محسن دعاگو در سال ۱۳۳۱ در فیض‌آباد محولات از توابع شهرستان تربت حیدریه متولد شد. او در حوزه‌های علمیه مشهد از محضر استادانی نظیر ادیب نیشابوری، سید حجت هاشمی، غلامعلی غلامعلی‌پور، واعظ طبسی، اشکذری و مقام معظم رهبری بهره برد. وی سپس به حوزه علمیه تهران آمد و محضر حاج میرزا احمد آشتیانی، سید محمدتقی خوانساری را درک کرد و نیز با حضور در قم، شاگرد کوشای شیخ جواد تبریزی، وحید خراسانی و موسی شبیری زنجانی شد.

دعاگو در دوران نوجوانی با اندیشه‌های امام خمینی (ره) و نهضت و انقلاب اسلامی آشنا شد و به صف نیروهای انقلابی پیوست. او در راه تبلیغ و گسترش نهضت انقلابی امام، کوشید و فعالیت‌های سیاسی وی، منجر به بازداشت و زندانی شدن او در سال ۱۳۵۱ شد. وی پس از آزادی، مجدداً سفرهای تبلیغاتی خود را به استان‌های مختلف کشور از سرگرفت و سخنرانی‌های انقلابی متعددی در ذهن و خاطره مردم به یادگار گذاشت.

پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، مسئولیت‌هایی همچون امام جمعه شمیرانات، معاون پرورشی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، نماینده اول قوه مجریه در صدا و سیما، رئیس کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شمیرانات، رئیس شورای سیاستگذاری صدا و سیما، نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و عضو هیات منصفه مطبوعات، دادگاه ویژه روحانیت و جامعه روحانیت مبارز را برعهده داشت.

حجت‌الاسلام محسن دعاگو شنبه ۲۹ شهریور در تهران درگذشت.

نقد اصلاحات ایرانی
در میان آثار مکتوب به‌جامانده از حجت‌الاسلام دعاگو، «اصلاحات: نگرشي تحليلي به مقوله اصلاحات در فرهنگ ديني، نظام حكومتي و جامعه جهاني» بیش از دیگر آثار، در برگیرنده منش و خط‌مشی سیاسی اوست. وی در این کتاب با اشاره به بنیان‌های انقلاب اسلامی و روند شکل‌گیری آن، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ را به واسطه آن‌که توسط جبهه اصلاحات، عنوان «همه‌پرسی اصلاحات» را به خود می‌گیرد، خلاف موازین عقلانی، قانونی و سوگند وفاداری به نظام می‌داند. وی همچنین در این اثر، جریان دوم خرداد را فرصتی برای واپسگرایان و فرصت‌طلبان سکولار معرفی می‌کند که با سوء استفاده از اعتماد مردمی به رئیس جمهوری منتخب و قانون اساسی، نظام دینی و ارکان حاکمیت ملی را مورد تعرض قرار می‌دهند و همه ابعاد این پروژه را اصلاحات می‌نامند.

در این اثر، دعاگو با نقد صریح روش اصلاحات در ایران، اصلاحات را مغایر با قانون اساسی و منافع ملی می‌داند و آن را صرفاً شعاری سیاسی و جناحی تلقی می‌کند که در پی فریب افکار‌عمومی و تخریب رقبای سیاسی است؛ حرکتی که به جای پیگیری اصلاحات مدنی و بسترسازی رشد و پویایی در چارچوب قانون اساسی، توان تشخیص نیازها و اولویت‌های کشور را ندارد و رسماً به نام اصلاح، افساد و به جای خدمتگزاری، خیانت به میثاق‌های ملی را پی می‌گیرد.

همچنین دعاگو، کتاب خود را تلاشی برآمده از مسئولیت آگاهی‌بخشی و روشنگری برای شفاف‌سازی مفاهیم، گونه‌ها، مصادیق، عرصه‌ها و بسترهای اصلاحات و جایگاه حقیقی آن در آیین مدنی و فرهنگ دینی معرفی می‌کند که ناظر به مفاهیمی نظیر «اصلاح نفس»، «کدورت‌زدایی از مناسبات اجتماعی»، «اصلاح نظام حکومتی»، «اصلاح امت اسلامی» و «اصلاح جامعه جهانی» است. 

از سوی دیگر نقد دعاگو از اصلاحات به این اثر محدود نمی‌شود و او در کتاب «پاسخ به خاتمي»، مجدداً به رد مباني جبهه اصلاحات می‌پردازد و نامه سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت را که در سال ۱۳۸۳ با عنوان «نامه‌ای برای فردا» نگارش یافته است، نقد و بررسی می‌کند. جبهه‌شناسي سياسي، امام خميني،‌ مدرس و كاشاني، مردم‌سالاري، اصلاحات، آزادي‌، استبداد؛ امنيت، جوان‌باوري و جوان‌گرايي، مدنيت فرهنگي، رشد اقتصادي، مليت ايراني، شوراي نگهبان، تمدن غرب و گفت‌وگوي تمدن‌ها محورهای این اثر را تشکیل می‌دهند.

کتابشناسی
جستجو در دو وبگاه «کتابخانه ملی ایران» و «خانه کتاب ایران»، ما را به فهرست آثاری رساند که به قلم حجت‌الاسلام محسن دعاگو نگاشته شده‌اند و یا دربرگیرنده خاطرات یا متن سخنرانی‌ها و نظرات او پیرامون مسائل جاری در جامعه‌اند. این آثار در قالب کتابشناسی زیر به ترتیب تاریخ فهرست شده‌اند:

• نگرشی کلی پیرامون اقتصاد اسلامی
محسن دعاگو، بی نا، ۴۲ صفحه، بی تا.

• تحلیلی پیرامون مالکیت
محسن دعاگو، بی نا، ۴۰ صفحه، بی تا، ۲۰ ريال.

• خ‍اطرات‌ ح‍ج‍ةالاس‍لام‌ م‍ح‍س‍ن‌ دع‍اگ‍و
زه‍ره‌ ک‍لاچ‍ی‍ان، م‍رک‍ز اس‍ن‍اد ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌، ۳۴۰ صفحه، چاپ اول سال ۱۳۸۲، ۲۵۰۰۰ ريال.

• اص‍طلاح‍ات‌: ن‍گ‍رش‍ی‌ ت‍ح‍ل‍ی‍ل‍ی‌ ب‍ه‌ م‍ق‍ول‍ه‌ اص‍لاح‍ات‌ در ف‍ره‍ن‍گ‌ دی‍ن‍ی‌، ن‍ظام‌ ح‍ک‍وم‍ت‍ی‌ و ج‍ام‍ع‍ه‌ ج‍ه‍ان‍ی
محسن دعاگو، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۸۲ صفحه، چاپ اول سال ۱۳۸۴، ۱۴۰۰۰ ريال.

• پاسخ به خاتمی
محسن دعاگو، م‍ج‍ت‍م‍ع‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ق‍ائ‍م‌ ش‍م‍ی‍ران‍ات‌، ۵۴ صفحه، چاپ اول ۱۳۸۵، ۲۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۷۹
محسن دعاگو، قلم علم، ۲۱۷ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۰
محسن دعاگو، قلم علم، ۲۰۰ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۱
محسن دعاگو، قلم علم، ۲۹۹ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۲
محسن دعاگو، قلم علم، ۲۹۰ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۳
محسن دعاگو، قلم علم، ۲۰۲ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۴
محسن دعاگو، به اهتمام غلامرضا خلیل‌فرهنگ، قلم علم، ۲۱۷ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۵
محسن دعاگو، به اهتمام غلامرضا خلیل‌فرهنگ، قلم علم، ۲۶۴ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۶
محسن دعاگو، به اهتمام غلامرضا خلیل‌فرهنگ، قلم علم، ۲۶۸ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۳۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۷
محسن دعاگو، به اهتمام دفتر امام جمعه شمیرانات، قلم علم، ۲۶۸ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۴۰۰۰۰ ريال.

• فراز خطبه‌های نماز جمعه شمیرانات سال ۱۳۸۸
محسن دعاگو، به اهتمام دفتر امام جمعه شمیرانات، قلم علم، ۳۱۴ صفحه، چاپ اول سال ‏‫۱۳۸۸، ۴۰۰۰۰ ريال.

نظر شما