شناسهٔ خبر: 20905 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلسوف امریکایی: در غرب بوعلی‌سینا هم‌تراز ارسطو و افلاطون است

اسکات دیویسون فیلسوف آمریکایی و استاد دانشگاه ایالتی مورهد در کنتاکی آمریکا معتقد است مهمترین دستاورد بوعلی سینا در فلسفه و منطق این است که منطق و متافیزیک ارسطویی را بسط و گسترش داد به گونه ای که برای معتقدان ادیان و خداباورانی که به کتاب معتقد هستند قابل فهم باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ پروفسور اسکات دیویسون استاد فلسفه دانشگاه ایالتی مورهد در کنتاکی آمریکا در خصوص جایگاه بوعلی سینا در تاریخ فلسفه غرب گفت: در تاریخ فلسفه غرب بوعلی سینا جایگاه ویژه و ممتازی دارد و از او به عنوان فیلسوفی در تراز ارسطو و افلاطون یاد می شود.

وی تصریح کرد: همچنین او با فیلسوفان بنام قرون وسطی چون فیلسوف مسیحی آکوئیناس و فیلسوف یهودی ابن میمون قابل مقایسه است. البته خود آکوئیناس و فیلسوفان قرون وسطی متأثر از آرای بوعلی سینا هستند.

مؤلف "ارزش ذاتی چیزها" تأکید کرد: اینکه بخواهیم دستاوردهای ابن سینا در حوزه های مختلف از جمله فلسفه، منطق، پزشکی و غیره را برشماریم کاری سخت و دشوار است چرا که کوششهای او و دستاوردهای او در این حوزه ها بسیار ژرف و گسترده است.

دیویسون در ادامه افزود: به طور خلاصه می توان گفت که دستاوردهای او صرفا به حوزه های فلسفه ومنطق خلاصه نمی شود و او دستاوردهای زیادی در علوم و پزشکی داشت.

وی در ادامه به مهمترین دستاورد بوعلی سینا در حوزه فلسفه و منطق پرداخت و تأکید کرد: مهمترین دستاورد بوعلی سینا در فلسفه و منطق این است که منطق و متافیزیک ارسطویی را بسط و گسترش داد.

فیلسوف آمریکایی در پایان تصریح کرد: در واقع کاری که بوعلی سینا انجام داد این بود که منطق و متافیزیک ارسطو را چنان بسط و گسترش داد که برای معتقدان ادیان و خداباورانی که به کتاب معتقد هستند قابل فهم باشد.

نظر شما