شناسهٔ خبر: 19925 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زندگی مسلمانان در «جهان اسلام»

معاون علمی و فرهنگی انتشارات امیرکبیر گفت: مجموعه 8جلدی «جهان اسلام» نوشته سردار سید یحیی صفوی، که امروز مراسم رونمایی‌اش برگزار می‌شود، زندگی مسلمانان را از زوایای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بررسی می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سعید کرمی معاون علمی و فرهنگی انتشارات امیرکبیر ناشر مجموعه ۸ جلدی «جهان اسلام» تالیف سردار سید یحیی صفوی درباره این مجموعه، گفت: کتاب‌های این مجموعه درباره حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای جهان اسلام است. جلد اول مجموعه راجع به کشورهای مسلمان شمال آفریقا و غرب آسیا است. این منطقه از جهان، خواستگاه ادیان بزرگی چون یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده است. به علاوه قابلیت‌ چشمگیر اقتصادی، جمعیت، ذخایر و منابع غنی نفت و گاز دارد و نویسنده کتاب به این زمینه‌ها پرداخته است.

وی افزود: دومین جلد مجموعه، ادامه جلد اول است که درباره شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا است. ویژگی این منطقه این است که سابقه تمدنی چندهزارساله دارد و قبل از ظهور اسلام، تنش‌ها و جنگ‌های ایران و روم در آن اتفاق افتاده است. سومین جلد هم درباره آسیای مرکزی و قفقاز است که جهت این که حلقه اتصال فرهنگی اروپا و آسیا بوده، اهمیت دارد. اهمیت دیگر این منطقه که جلد سوم به آن می‌پردازد، این است که هویت اسلامی را بعد از ۱۸۰ سال غلبه روسیه و تعالیم کمونیستی، حفظ کرده و در شرایط فعلی هم، قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند چین و آمریکا، توجه ویژه‌ای به آن دارند. این منطقه از جهان این روزها دچار بحران‌هایی چون افراطی‌گری، تروریسم و تجارت مواد مخدر است.

معاون علمی و فرهنگی انتشارات امیرکبیر ادامه داد: شرق آفریقا، منطقه‌ای است که چهارمین جلد مجموعه «جهان اسلام» به آن می‌پردازد. این منطقه علاوه بر منابع قابل توجه نفت و گاز، بر تنگه باب‌المندب و خلیج عدن اشراف دارد و یکی از شریان‌های ترانزیت انرژی به کشورهای جهان است. شرق آفریقا از نظر ژئوکالچر حائز اهمیت زیادی است و جریان استعمار نیز سعی بر غالب کردن مسیحیت در این منطقه دارد. پنجمین جلد مجموعه هم درباره غرب آفریقا است که یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق دنیا بوده است.

کرمی گفت: جنوب شرق آسیا و کشورهایی چون مالزی، بنگلادش و اندونزی موضوع جلد ششم هستند که یک چهارم جمعیت جهان اسلام در آن‌ها متمرکز است و بعد از جنگ جهانی به استقلال رسیده‌اند. اروپا و آمریکای جنوبی، موضوع جلد هفتم است. در این منطقه، کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌های اسلامی حضور دارند که از میان کشورهای اروپایی، آلبانی تنها کشور عضو در این سازمان است. غرب و جنوب غربی آفریقا هم در جلد هشتم و پایانی مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است. این منطقه از نظر ژئواستراتژیک اهمیت دارد و بیش از ۱۵۰ میلیون جمعیت دارد.

 

نظر شما