شناسهٔ خبر: 19130 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تفسیر و مفسران در هند» منتشر شد

کتاب" تفسیر و مفسران در هند" اثر پروفسور سیدعلی محمد نقوی به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در قطع رقعی و در 153 صفحه منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، علم تفسیر همواره در میان مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و تفاسیر مهمی در دوره های مختلف تاریخ به رشته تحریر درآمده اند. در شبه قاره هند نیز مفسران بزرگی ظهور کرده اند که آثار آنها از شهرت جهانی برخوردار است.

در این کتاب در ابتدا به تعریف تفسیر و آغاز و منشا آن پرداخته شده و سپس نقش ائمه اهل بیت (ع) و علما در تکوین و تدوین این علم مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش بعدی تفاسیر و مفسران دوره اول همچون شیخ محمد بن احمد شریحی ماریکلی، شیخ نظام الدین حسن بن محمد نیشابوری، شیخ علی مهائمی، قاضی شهاب الدین دولت آبادی و شیخ حسن محمد احمدآبادی گجراتی مورد بحث قرار گرفته اند.

 در بخش دوم مفسران دوره گورکانیان مانند شیخ مبارک، شیخ یعقوب صرفی شیرازی، شیخ ابوالفیض فیضی، شیخ منور بن عبدالحمید لاهوری، ملا حیوان امیتهوی و شاه ولی الله مورد بررسی قرار گرفته اند.

در بخش سوم مفسران دوره جدید همچون سر سید احمد خان، علامه حمیدالدین فراهی، مولانا ابوالکلام آزاد، مولانا ابوالاعلی مودودی و مولانا عبدالماجد دریاآبادی و در بخش چهارم کتاب تفاسیر جریانهای مذهبی همچون تفاسیر فرقه دیوبند و بریلوی مورد بحث قرار گرفته اند.

دانلود رایگان کتاب محمد(ص)کیست در ای بوک و ایتون

دانلود رایگان نسخه دیجیتالی کتاب"محمد(ص) کیست" در ای بوک و ایتون امکان پذیر شد.

نسخه دیجیتالی کتاب"محمد(ص) کیست" ترجمه کتاب فروغ ابدیت آیت الله جعفر سبحانی که توسط نماینده فرهنگی كشورمان در سازمان ملل متحد به انتشار درآمده بر روی وب قرار گرفت و  امکان دانلود رایگان آن در ای بوک و ایتون و کلیه موبایلهای ایفون اپل سراسر جهان امکان پذیر است.

 لینک دانلود به شرح ذیل است: https://itunes.apple.com/us/book/who-is-muhammad/id897992878?mt=11

برگزاري همایش قرآنی "روشهای نوین حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم" در اندونزی

همایش قرآنی "روش های نوین حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم" در شهر ﺳﻮﺭاﺑﺎﻳﺎی اندونزی توسط حجت الاسلام و المسلمین احمدی شاهرختی اعزامي از سوي مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

20 تیر 93، همایش قرآنی "روش های نوین حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم" با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمدی شاهرختی اعزامی از مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شرکت نخبگان قرآنی از دانشجویان شهر سورابایا در محل دانشکده اصول الدین دانشگاه اسلامی سونان آمپل برگزار شد.

احمدی در رابطه با اجراي برنامه هاي مذهبي در قبل از انقلاب گفت: پیش از اینکه امام خمینی (ره) وارد صحنه نظام ما بشود و انقلاب صورت بگیرد، شاه اجازه نمی داد که حرکت دینی قرآنی و مذهبی ما به صورت خاص و گسترده انجام بشود و حرکت ها به صورت زیر زمینی بود، چون آنها نمی خواستند آگاهی لازم در زمینه علوم قرآنی توسط آحاد مردم پیدا شود.

در ادامه افزود: و بعد از آمدن امام (ره) جریان بر عکس شد و حکومت زمینه های فراگیری گسترده مردم را در زمینه های گوناگون قرآن فراهم کرد. ملتی که در آغاز انقلاب کمتر از انگشتان دست حافظ قرآن داشت، اکنون طرح حافظان 10 میلیون را دارد اجرا می کند. و این به برکت همین فکر عمیق قرآنی مسؤولان و مردم این کشور عزیز اسلامی است. اکنون کشور ايران اسلامي مصوب های لازم را برای کسانی که در زمینه های گوناگون قرآن می خواهند کار کنند، فراهم کرده است.

احمدی وقتی این اظهار را داشت که کسی حتی در سن پایین می تواند حافظ بشود و حکومت به صورت رسمی به او لیسانس می دهد، خیلی مورد تشویق آنها قرار گرفت.

احمدي اظهارداشت: در زمینه قرائت قرآن کریم، الآن ايران اسلامي مسابقات بین المللی برگزار می کند و قاریان را به کشورهای گوناگون اعزام می کند.

وي در خصوص مباحث تفسیری، مطالعاتی و تحقیقاتی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و خواست و نگاه ویژه مسؤولان ارشد ايران و رهبر قرآنی آن و همت محققان و پژوهشگران در کشور عزیز، کتابهای فراوانی در حوزه های گوناگون علوم انسانی و اسلامی از نگاه قرآن تدوین گردیده به خصوص 20 تفسیر گران سنگ در این ایام انقلاب به صورت خاص نگاشته شده است.

اجرای گروه تواشیح بشارت اصفهان در جمع سفرای کشورهای اسلامی در صربستان

هنرمندان گروه تواشیح بشارت اصفهان به سرپرستی سید محمد شریعتی در جمع سفرای کشورهای اسلامی به اجراي قطعاتي زيبا و معنوي پرداخت.

در ضیافت افطاری که از سوی سفیر كشورمان در بلگراد ، بوقت شامگاه نیمه ماه مبارک رمضان مقارن با سالروز ولادت کریم اهل بیت عصمت و طهارت امام حسن مجتبی (ع) برپا شده بود ، گروه تواشیح اصفهان به سرپرستی سید محمد شریعتی برنامه های ویژه قرآنی را در جمع سفرای کشورهای اسلامی اجرا نمودند که مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

در این مراسم معنوی که افزون بر مفتی اعظم بلگراد، تعدادی از نمایندگان مسلمان مجلس ملی صربستان و شماری از سفرای کشورهای اسلامی از جمله سفیران  اندونزی، ترکیه، تونس، الجزایر، پاکستان، عراق حضور داشتند، هنرمندان قرآنی اصفهان در این برنامه قطعاتی از اسما الحسنی و نیز سرودی در منزلت و منقبت پیامبر اکرم(ص) و همچنین قطعه ای درباره قدس شریف و مقاومت مردم فلسطین اجرا كردند.

تلاوت قرآن كريم خرمیان قاري بین المللی كشورمان در مساجد شانگهاي

خرمیان از قاریان بین المللی كشورمان در مساجد شانگهاي به دعوت از انجمن مسلمانان شانگهای به تلاوت قرآن مي پردازد.

23 تير 93، اولین برنامه تلاوت قرآن کریم در مسجد شیاو تاو  توسط خرمیان از قاریان بین المللی كشورمان برگزار شد.

برنامه تلاوت قرآن كريم كه با هماهنگی انجمن مسلمانان شانگهای صورت گرفته است در طي 4 برنامه محفل انس با قرآن در مساجد شانگهای برگزار مي شود.

امام موسی جین رئیس انجمن مسلمانان شانگهای از حضور قاری كشورمان تشکر و قدردانی کرد و گفت: امروز شاهد هستیم که قرائت و صوت زیبای قرآن توسط برادران ایرانی بسیار چشمگیر شده است.

لازم بذکر است جهت شبهای قدر نیز برنامه هایی برای ایرانیان مقیم و دیگر عاشقان اهل البیت(ع) پیش بینی شده است.

نظر شما