شناسهٔ خبر: 17607 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم برای گسترش روابط علمی با جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نتایج سفر اخیر رییس جمهوری آذربایجان به تهران را در گسترش همه جانبه روابط تهران- باکو مهم ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم گسترش روابط بین دو کشور در بخش علم و فناوری نیز به صورت گسترده ای انجام گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ رضا فرجی دانا در دیدار با علی محمد اوغلو عباس اف وزیر ارتباطات و فناوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان که به تهران سفر کرده است، راه های گسترش همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور را بررسی کرد.

وی در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی بین دو کشور اظهار داشت: دو کشور ایران و آذربایجان آنچنان روابط و تاریخ به هم آمیخته ای دارند که این مشترکات از جهات مختلف ما را به هم وصل می کند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در ایران ۴/۴ میلیون نفر دانشجو در ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی تحصیل می کنند، گفت: تحصیل این تعداد دانشجو نشان از روحیه جویای علم مردم ایران است و علم در اینجا در درجات رفیعی قرار دارد و اکثر مردم مایلند فرزندانشان در سطح عالی تحصیل کنند .

فرجی دانا با یادآوری تحصیل ۶۰۰ دانشجوی ایرانی در مقطع دکترا در دانشگاه های جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود ۵۸ هزار داشجوی دکترا در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: ما در حوزه فناوری های نوین و پیشرفته مانند نانو و تکنولوژی اطلاعات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، اهتمام ویژه ای داریم.

وی با اشاره به اینکه در ایران وزارت علوم مسوولیت آموزش، پژوهش و فناوری کشور وهمچنین تربیت کادر نیروی انسانی سازمان ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: پژوهش در زمینه های مختلف در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تبدیل علم و فناوری به ثروت نیز با مسئولیت این وزارتخانه انجام می شود.

عضو کابینه تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود به وجود ۳ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در ۳۴ پارک علم و فناوری موجود در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در خصوص گسترش روابط علمی و فناوری بین دو کشوروهمچنین ارتباط هرچه بیشتر استادان و دانشجویان دو طرف گام های موثری برداریم.

علی محمد اوغلو عباس اف وزیر ارتباطات و فناوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش عالی در این کشور خواستار همکاری و استفاده از تجربیات استادان و دانشمندان ایرانی در زمینه فناوری نانو، هوا فضا و تحقیقات هسته ای شد.

وی همچنین با اشاره به وجود چهار پارک علم و فناوری در جمهوری آذربایجان بر لزوم انتقال تجربیات و همکاری های مشترک در این زمینه با پارک های علم و فناوری و همچنین مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان ایران تاکید کرد.

عباس اف در ادامه با اذعان به فعالیت مستمر ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و به خصوص در کامستک، خواستار تبادل بیش از پیش استادان و دانشجویان دو کشور و همچنین برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاه های علمی و فناوری مشترک بین دو کشور شد.

وی در خاتمه از وزیر علوم کشورمان دعوت کرد با سفر به جمهوری آذربایجان از مراکز علمی و فناوری این کشور دیدن کند.

نظر شما