شناسهٔ خبر: 16821 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات مبارزه امام خمینی(ره) به ایرانی‌ها عزت داد

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: ما باید تئاتر ملی داشته باشیم و این نیازمند ادبیات مناسب است و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که هویت خودمان را حفظ کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در مراسم تجدید بیعت اصحاب فرهنگ هنر رسانه و معاونین وزارت ارشاد با آرمان‌های امام راحل امروز در محل حسینیه امام خمینی جماران گفت: سالها بود که در بحث تدوین و نشر آثار امام کار می‌کردم و زمانی که از سنگینی کار دلتنگ می‌شدم به محل سخنرانی امام(ره) یعنی جماران می‌آمدم.امام یادگار‌های زیادی برای ما گذاشته است. یکی از این یادگاری‌ها مجموعه آثار مکتوب امام مثل مجموعه سخنرانی‌ها و تفاسیر امام است. 

حشمتی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی براساس آرای مردم نیز یکی دیگر از یادگارهای امام(ره) است و امام(ره) اصرار زیادی داشته اند که برخلاف دیدگاه برخی فقط خود مردم باید حکومت خود را تعیین کنند و  این یادگاری بسیار بزرگی از امام است که باید حفظ شود.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این مراسم حضور داشت. نصیریان هم در سخنان کوتاهی گفت: هنر تئاتر ریشه در آیین دارد اگر که به گذشته تاریخ نگاهی بیاندازیم شاهد هستیم که تئاتر با جادو شروع شده و به آیین می‌رسد و پس از آن یک پدیده مستقل می‌شود. اما هنوز پس از قرن بیستم، ما شاهد این هستیم که تئاتر همچنان طعم و مزه آیین را دارد و دلیل این موضوع ارتباطات انسانی است که در هنر تئاتر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تئاتر موقعیتی را ایجاد می‌کند که مخاطب و بازیگر مقابل یکدیگر قرار گیرد گفت: در تئاتر هر دو بعد این هنر با هم می‌خندند و گریه می‌کنند و متأسف می شوند و این نشان از ریشه دار بودن آیین در هنر تئاتر است.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: ما در گذشته تئاترهای آیینی شاد و عامیانه‌ای داشتیم اما هنر درام در صد سال اخیر از غرب به سمت ما آمده است و چارچوب و تحولات غرب در تئاتر ما نفوذ کرده است. در این شرایط است که ما باید به دنبال این باشیم که هویت قومی و ملی خود را از طریق درام تئاتر نمایش دهیم. ما باید یک تئاتر ملی داشته باشیم و این نیازمند ادبیات مناسب است.

نصیریان افزود: هنوز در بحث ادبیات و هنر ما مرز بندی وجود ندارد چرا که ما طعم و عطر «منطق‌الطیر» عطار را می‌فهمیم اما کوتاهی می‌کنیم و از این منابع بهره برداری نمی‌کنیم. باید دقت کنیم و از این اقدامات بترسیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در ادامه این جلسه گفت: بعد از انقلاب مسئله سینما و موسیقی یکی از حل نشدنی ترین مسائل است اما امام خمینی(ره) اولین کسی بود که نسبت به برخی فیلم‌ها و موسیقی‌ها واکنش مثبت نشان داد و باعث حضور این هنرها در جامعه شد.

ایوبی گفت: امام(ره) حتی به حضور زنان در محیط کار و جامعه توجه داشتندو این مسائل را حل کردند ادبیات مبارزه‌ای که امام(ره) خلق کرد باعث این شد که احساس عزت در بین مردم ما گسترش پیدا کند.

مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در این نشست در سخنانی کوتاه گفت: من صلاحیت اینکه از فضایل و بزرگی امام(ره) سخن بگویم را ندارم و برخی دیگر از حاضران این جمع از من صلاحیت بیشتری برای گفتن از امام(ره) دارند. زمانی که امام(ره) در این محل سخنرانی داشتند وقتی که ملاقات‌هایی را برپا می‌کردند همه برای گرفتن کار ملاقات سرودست می شکستند و به دنبال دیدار با ایشان بودند من در زمانی که با ایشان صحبت می‌کردم فقط به جمال ایشان نگاه می‌کردم و می‌گفتم که بعدا می‌توانم سخنان ایشان را از تلویزیون مشاهده کنم.

نظر شما