شناسهٔ خبر: 16606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روح قرآن در هنر اصيل ايرانی تجلی یافته است

منبت، مشبک، منبق، ترکيبي از هنرهاي اصيل ايراني نقش بسته بر تابلوهاي استاد مهدي طوسي هستند که اين روزها جلوه هايي از هنر اصيل ايراني ـ اسلامي را در نمايشگاه جانبي سي و يکمين دوره مسابقات بين المللي قرآن کريم به نمايش گذاشته اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مهدي طوسي که سالهاست در عرصه هنر منبت فعاليت مي کند در بخش جانبي مسابقات بين المللي قرآن با نمايش چندين تابلو از آثار هنري خود بازديدکنندگان را با ذوق و تفکر هنرمند مسلمان ايراني در آذين بندي کتاب الهي آشنا مي سازد.
 
طوسي خود در توصيف هنرش مي گويد: منبت، قلم زني و مشبک، منبق از جمله هنرهاي ريشه دار اسلامي هستند که با ايجاد نقوش و خطوط زيبا بر روي چوب از ديرباز براي آذين بندي رحل هاي قرآن و همچنين اماکن مذهبي مورد استفاده قرار مي گرفت.
 
وي همچنين در خصوص ارتباط هنر منبت کاري و قرآن کريم بيان مي دارد: در واقع زيبايي در ذات هنر است و هنرمند خلاق اين زيبايي از بطن وسائل ساده اي چون چوب يا اشياي ديگر است. حالا اگر در نظر داشته باشيم که قرآن کريم مملو از زيبايي هاي معنوي و ظاهري است، يک هنرمند با اخذ اين زيبايي در واقع هنر خود را متعالي تر مي سازد.
 
اين استاد منبت کاري از انگيزه هاي حضورش در نمايشگاه جنبي قرآن کريم مي گويد: بنده به دليل سال ها مداومت در هنرهاي منبت و مشبک در نمايشگاه هاي داخلي و بين المللي متعددي شرکت کرده ام، اما از آنجايي که مسابقات بين المللي قرآن کريم از اهميت خاصي برخوردار است و به برکت آن مي توان هنرهاي مرتبط با روح اسلامي را به همگان معرفي کرد، لذا اکنون چندين سال است که به صورت مداوم در اين نمايشگاه شرکت مي کنم.
 
به گفته استاد طوسي، استقبال مردمي از نمايش آثار هنري او از اعتقاد و توجه عمومي به قرآن کريم حکايت دارد و در اين رهگذر مسابقات بين اللملي قرآن کريم فرصتي در جهت ترويج فرهنگ قرآني در سطح کشور و حتي ساير کشورهاي جهان اسلام است.
 
گفتنی است، بسم الله النور، حديث سلسله الذهب، اشعاري در وصف امام رضا(ع) و ... تعدادي از آيات و نوشته هاي ديگر جملگي با هنر استاد مهدي طوسي روي يک تابلو نقش بسته اند تا بي اغراق شاهکاري از زيبايي هاي بصري را به ديدگان بازديدکننده ها هديه دهند.

 

نظر شما