شناسهٔ خبر: 16469 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سوژه‌فروشی به موسسات، آفت جریان جدید مستندسازی در ایران

شعبانی، کارگردان مستند «ملی بدون کارت» گفت: آفت امروز سینمای مستند این است که یک مستند ساز سوژه‌ خود را به موسسات می‌فروشد و خودش به صورت مستقل به دنبال ساخت آن نمی‌رود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمد علی شعبانی، کارگردان مستند «ملی بدون کارت» گفت : مستقل بودن «ملی بدون کارت» رمز موفقیت آن بود.

وی افزود: مستند «ملی بدون کارت» تنها مستندی بود که بدون هیچ حمایتی ساخته شد. این مستند یک کار خود جوش بود وبه همین دلیل این قدر مورد توجه قرار گرفت.

این مستندساز خاطرنشان کرد: آفت امروز سینمای مستند این است که یک مستند ساز سوژه‌ای در ذهن دارد ولی خودش مستقل وارد عمل نمی‌شود و شروع به کار نمی کند بلکه منتظر مدیر و موسسه‌ای می‌ماند تا این سوژه را از او بخرد. اگر یک مستند خود جوش باشد و استقلال داشته باشد مورد تقدیر تماشاگران واقع می شود.

شعبانی در ادامه به ساخت ملی بدون کارت اشاره کرد و گفت: من و همکارانم در کرمان مشغول ساخت یک مستند صنعتی بودیم که یکی از دوستان پیشنهاد داد به دیدار یکی از جانبازان جنگ برویم.  وقتی به دیدار وی رفتیم، فهمیدیم او یک جانباز هندی است که حتی در ابتدا مسلمان نبوده است. او به دلیل ازدواج با یک ایرانی به دین اسلام مشرف می‌شود.

وی اضافه کرد: این شخص با آغاز جنگ ایران و عراق به عنوان رزمنده وارد جبهه می‌شود و در این جنگ  دو پای خود را از دست می دهد. اما با پایان یافتن جنگ تمام این دلاوری‌ها فراموش شده و وضعیت به گونه ای پیش می‌رود که او به دلیل غیر ایرانی بودن از تمام خدمات جانبازی محروم می‌شود . موضوعی که خیلی من را تحت تاثیر قرارداد صحبت دختر وی بود که می‌گفت: چرا در آن زمان که پدرم به جبهه می‌رفت از او کارت ملی نخواستند اما اکنون دنبال کارت ملی هستند.

کارگردان مستند «ملی بدون کارت» در پایان گفت: با دیدن این صحنه‌ها من ترغیب شدم که مستندی با این موضوع بسازم. البته این مستند اثر زیادی داشت تا جایی که باعث شد وی بتوانند کارت جانبازی خود را بگیرد. ما این مستند را تقدیم به سردار سلیمانی کردیم و مطمئن هستیم که او حواسش به این جانبازان گران قدر است.

محمدعلی شعبانی هم اکنون در حال تولید مستند «آنالوگ عاشقانه» است.

برچسب‌ها:

نظر شما