شناسهٔ خبر: 16143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فلسفه هستی سیال» از امروز در بازار کتاب

کتاب «فلسفه هستی سیال (بنیادی ترین اصل فلسفه برگسن)» تالیف محمدجواد پیرمرادی از سوی انتشارات سروش چاپ و از امروز روانه بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ کتاب «فلسفه هستی سیال» با بررسی جوهری ترین عنصر اندیشه‌هانری برگسن، یعنی تکیه بر روش شهودی در شناخت هستی، گونه‌ای از فرصت را برای نقد شاخص‌های معرفتی تمدن جدید یعنی راسیونالیسم، تجربه گرایی، عملگرایی و پوزیتیویسم مغتنم یافته است.

برگسن را می‌توان زمینه ساز اندیشه‌های سنت گرایانه متفکرانی همچون رنه گنون، فریتهوف شوان، نصر و مارتین لینگز دانست که از قضا جملگی مسلمان بوده‌اند و از منتقدان تمدن کمیت گرا و تقدسزدای غرب بعد از دوران نوزایی به شمار می‌آیند. براساس آنچه مولف در این اثر مورد بحث قرار داده است، روش شناسی حاکم بر اندیشه‌های فلسفی و علمی‌عصر جدید روح و حرکت را از جهان و انسان می‌گیرد و نوعی جبر و ایستایی را به ارمغان می‌آورد و در واقع بشر با این روش مکانیستی به جای رسیدن به حقیقت، آن را تحریف کرده است.

مولف در این اثر نگریستن به جهان و انسان از زوایه‌ای دیگر را پیشنهاد می‌کند و این نگرش نوین، ما را در فضای غفلت زای برخاسته از تمدن مادی گرای عصر جدید بار دیگر دست به دامن ساحتی معنوی و عارفانه می‌کند که بی واسطه با سرچشمه هستی اتصال برقرار می‌کند و جامعه انسانی را از فیوضات این ارتباط بهره مند می‌سازد.

کتاب «فلسفه هستی سیال» در شش بخش به نگارش درآمده است. بخش اول و دوم از تاریخچه مفاهیم زمان، حرکت و فضا به عنوان سه مفهوم کلیدی در فلسفه برگسن و همچنین تاثیر نیوتن و فیزیک دانان بعد از وی بر اندیشه اش سخن گفته شده است.

بخش سوم متکفل زیرساخت‌های اندیشه برگسن است که عبارتند از : تمایز کمیت و کیفیت، تجرد قوه یاد، تمایز نظر و عمل و تمایز عقل و هوش و غریزه.

در بخش چهارم و پنجم که مفصل ترین قسمت این کتاب است به دیدگاه برگسن در باب حرکت و زمان پرداخته و نظریات زمان، دیرند و «شور و خیزش حیاتی» را توضیح داده است و سرانجام در بخش ششم به بهره‌های فلسفه دیرندی توجه شده است.

نتایجی که از نظریه دیرندی در این نوشتار استخراج می‌شود عبارتند از : اختیار، بطلان راسیونالیسم، بطلام ماتریالیسم، بطلان تلقی سازوکاری از جهان، انتقاد از غایت انگاری و سرانجام اینکه انسان غایت تحول حیات است.

انتشارات سروش براساس رسالت خویش در راستای حرکت در مسیر تقویت اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی‌، از چاپ آثاری از این دست که در نقد مبانی ماده گرایانه تمدن جدید غرب تلاش می‌کنند و زمینه توجه اندیشمندان جامعه را به تولید دانش‌های بومی‌ناظر به مسائل کشورمان و مبتنی بر مبانی اندیشه اسلامی‌فرهم می‌سازند استقبال و این امر را حرکتی در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی‌می‌داند.

چاپ اول این اثر در 268 صفحه با قیمت 12هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار مشتاقان مباحث فلسفی قرار گرفته است.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن 88310610-021 و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-021 تماس حاصل نمایند.

همچنین مرکز پخش پکتا ( نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66973203 ( 20 خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان است.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

نظر شما