شناسهٔ خبر: 14415 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «ترادف در قرآن» منتشر شد

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده مدیرگروه فرهنگ‎نامه‎های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از انتشار کتاب ترادف در قرآن خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده با اعلام این خبر، اظهار داشت: کتاب «ترادف در قرآن» به همت یکی از پژوهشگران دانشگاه اصفهان و با همکاری و نظارت محققان گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی، بوسیله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.


عیسی زاده افزود: با توجه به این که «فرهنگ‌نامه تحلیلی واژگان مشابه در قرآن» یکی از کلان پروژه‌هایی است که مبتنی بر نظریه عدم ترادف در قرآن است، ضرورت داشت تا قبل از تدوین آن، اصل نظریه ترادف در قرآن در اثری جداگانه مورد بررسی قرار گیرد؛ ‌لذا قبل از انتشار جلد اول فرهنگ‌نامه، این نظریه با عنوان «ترادف در قرآن» مورد بررسی و منتشر شده است.

وی ادامه داد: این اثر شامل دو بخش است که بخش اول دارای پنج فصل و بخش دوم نیز مشتمل بر پنج فصل می‌باشد و در 631 صفحه ارائه شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در این اثر تلاش شده است تا پس از بررسی آرای موافقان و مخالفان وجود ترادف در واژگان مشابه قرآن، این نظریه اثبات گردد که هیچ گونه ترادفی در واژگان مشابه قرآن وجود ندارد و برای اثبات این نظریه، تعدادی از واژه‌های مشابه قرآن مورد بررسی قرار گرفته است، اما بررسی تفصیلی تمام واژگان مشابه  قرآن در کلان پروژه «فرهنگ‌نامه تحلیلی واژگان مشابه در قرآن» انجام خواهد شد.

پروژه «ساختار علم فقه» در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبریان مدیر گروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آخرین وضعیت پروژه ساختار علم فقه خبر داد.

مدیر گروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق با اعلام خبر اجرای پروژه «ساختار علم فقه» در پژوهشکده فقه و حقوق این پژوهشگاه، اظهار داشت: این پروژه توسط حجت الاسلام و المسلمین یوسف آگاه محقق رسمی این پژوهشکده در حال انجام است.

وی ادامه داد: از این پروژه که قرار است به صورت کتاب چاپ شود تاکنون یک مقاله انجام شده و برای انتشار به مجله فقه ارسال شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اما کل این پروژه که موظفی جناب حجت الاسلام و المسلمین اشکوری می باشد و اکنون در مراحل اول قرار دارد، پس از انجام کامل آن به  عنوان کتاب به چاپ خواهد رسید.

نقد کتاب تضاد و تعارض در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است

حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان مدیرگروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آخرین وضعیت پروژه نقد کتاب تضاد و تعارض خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان با اعلام خبر اجرای نقد کتاب تضاد و تعارض در پژوهشکده فقه، اظهار داشت: این پروژه توسط حجج اسلام و المسلمین رضا اسلامی، حسینی تاشی و بنده در گروه فلسفه فقه در حال انجام است.

وی ادامه داد: در واقع کتاب تضاد و تعارض در فقه اسلامی نوشته نویسنده ای بنام کلثوم است که به زبان فارسی ترجمه شده اما به دلایلی انتشار آن بدون نقد به صلاح نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: از این رو بنا شد فصلهای کتاب که 6 فصل است به صورت جداگانه نقد و منتشر شود.

مدیر گروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: این 6 فصل نقد شده و نقد هر فصل به صورت جداگانه برای مجله فقه به عنوان مقاله ارسال شده، و اگر گروه تشخیص دهد که همه این 6 نقد یکسان است کل این کتاب با نقدهای آن منتشر خواهد شد.

نظر شما