شناسهٔ خبر: 13614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد سوم کتاب «اصول فقه کاربردی» منتشر شد

گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جلد سوم کتاب «اصول فقه کاربردی»، ت‍ألیف حسین قافی و سعید شریعتی را با موضوع اصول عملیه و تعارض ادله، منتشر کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مجموعه سه جلدی «اصول فقه کاربردی» در شش فصل به بررسی مباحث اصولی می‌پردازد. فصل‌های اول و دوم با عنوان «کلیات و مفاهیم» و «مباحث الفاظ» در جلد نخست کتاب مطرح شده‌اند، که اینک به چاپ دهم رسیده است. جلد دوم کتاب به فصل سوم با عنوان «ادله و منابع فقه» اختصاص یافته است. سه فصل دیگر نیز هم اکنون در قالب جلد سوم کتاب عرضه شده است.

بنا بر این گزارش، در فصل چهارم کتاب با عنوان «اصول عملیه» چهار اصل استصحاب، برائت، احتیاط و تخییر مورد بررسی قرار گرفته و در فصل پنجم، موضوع «تعارض ادله» و ضوابط حل آن مورد بحث واقع شده است. فصل ششم نیز به مسئله «اجتهاد و تقلید» می‌پردازد.

در این جلد نیز همانند جلدهای پیشین، مباحث اصولی با بیانی متقن و روان و با ذکر مثال‌های حقوقی و کاربردی تبیین شده و مباحث عمیق یا حاشیه‌ای در کادر «برای مطالعه بیشتر» قرار گرفته است.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:
شیوه تألیف مجموعه «اصول فقه کاربردی» بدین ترتیب بوده است که در تقسیم کار اولیه هر یک از مؤلفان، پژوهش و تألیف بخشی از مباحث کتاب را به عهده گرفتند؛ پس از تألیف هر بحث توسط یک مؤلف، مؤلف دیگر نوشته‌های وی را به دقت ارزیابی کرد. در موارد لزوم دوباره به منابع اصولی مراجعه شد. در پایان، همه مباحث در جلسات متعدد - که گاه ساعت‌ها به طول انجامید - نقد و بررسی شد و در صورت نیاز، نکته‌های تکمیلی و برخی مثال‌های حقوقی بدان افزوده شد. پس از این مرحله، هر یک از مجلدات کتاب برای ارزیابی علمی، به دو تن از اساتید حوزه و دانشگاه سپرده شد و بعد از دریافت دیدگاه‌های آنان، مجدداً اشکالات و کاستی‌های موجود در جلسات مشترک مؤلفان بررسی شد. نهایتاً، اصلاحات لازم در آن صورت گرفت و آنچه لازم بود اضافه گشت. در پایان نسخه نهایی به سازمان «سمت» ارسال گردید و مورد استقبال صاحب‌‌نظران آن مرکز قرار گرفت.
در نظر است که مجموعه سه‌جلدی «اصول فقه کاربردی» در قالب یک جلد تلخیص و به جامعه دانشگاهی کشور تقدیم شود و امید است که این تلاش نیز به زودی به انجام رسد.
گفتنی است کتاب «اصول فقه کاربردی» به عنوان منبع درسی برای دانشجویان رشته حقوق در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تهیه شده و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انتشارت سمت به صورت مشترک آن را منتشر کرده‌اند.

نظر شما