شناسهٔ خبر: 11709 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهارات صریح کاکایی درباره سیاسی‌کاری برخی جریان‌های ادبی در جشنواره شعر فجر

دبیر جشنواره شعر فجر با بیان این مطلب که جشنواره را تهی از گرایشات سیاسی خواهیم کرد، گفت: عده‌ای از شاعران هر دو طیف، چه طیف متعلق به گفتمان انقلاب و چه طیف مخالف تلاش دارند که با پرچم خاص سیاسی به جشنواره ورود داشته باشند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ عبدالجبار کاکایی، دبیر هشتیمن جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: من تلاش کرده‌ام تا هشتمین جشنواره شعر فجر از گرایشات سیاسی، ویژه‌خواری و رانت‌خواری به دور باشد، اما عده ای از شاعران هر دو طیف چه طیف متعلق به گفتمان انقلاب و چه طیف مخالف تلاش دارند که با پرچم خاص سیاسی به جشنواره ورود داشته باشند. من و سایر اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره شعر فجر، معتقد هستیم باید چند صدایی را در جشنواره شعر فجر شاهد باشیم. بنابراین اجازه نخواهیم داد که عده ای جشنواره شعر فجر را به نام خود کنند.

کاکایی تصریح کرد: در هشتمین دوره بر داوری و نقد علمی آثار تاکید داریم ،در حوزه تولیدات ادبی دو محور علم و خلاقیت را مد نظر قرار خواهیم داد و لاغیر. بنابراین سوق دادن جشنواره به سمت موضوعات سیاسی به انحراف کشاندن آن است.

وی ادامه داد: من تاکید می‌کنم به شاعران که بیایید ماهیت شعر را بر اساس توانایی‌های شاعران مورد ارزیابی قرار دهیم.

کاکایی اضافه کرد: البته خوشبختانه عمده شاعران انقلاب که  عضو شورای یاست گذاری جشنواره هستند و بخش مهمی از پیکره شعر معاصر را تشکیل داده اند، متمایل به یک رقابت متوازن هستند، در مقابل در حوزه شعر مستقل نیز بزرگان این عرصه معتقد به رقابت متوازن اند ، تنها گروه هایی از این دو هستند که به مسائل سیاسی دامن می زنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امور اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: سایت جشنواره طی روزهای آینده بالا خواهد آمد،  در این سایت مراحل داوری بخش رقابتی را به نمایش خواهیم گذاشت،  اینگونه داوری ها شفاف اطلاع رسانی خواهد شد.

دبیر جشنواره شعر فجر ادامه داد:  هم چنین اطلاع رسانی هشتمین دوره جشنواره نیز از طریق این سایت انجام می شود، البته این سایت دائمی است و در طول سال پشتیبانی می‌شود.

کاکایی هم چنین با بیان این مطلب که طی روزهای آینده کارگردان مستند جشنواره نیز مشخص خواهد شد، گفت: پس از بستن قرارداد با کارگردان مستند، این پروژه آغاز می شود.این مستند ۴۵ دقیقه ای شاعران تاثیرگذار ۳۰ سال اخیر که متعلق به جریان های مختلف ادبی کشور هستند معرفی می کند.

نظر شما