شناسهٔ خبر: 11318 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زرشناس: نگران تبدیل شدن نهاد کتاب‎خانه‎ها به بستری برای تهاجم فرهنگی هستم

شهریار زرشناس گفت: در سوابق آقای ملک‌احمدی در دوران دبیرکلی سابق ایشان در نهاد کتاب‎خانه‌ها، حساسیت لازم نسبت به تهاجم فرهنگی دیده نمی‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از نسیم؛ شهریار زرشناس، نویسنده و پژوهشگر به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مطرح شدن نام محمدحسن ملک‌احمدی به عنوان دبیر جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی قبل از آقای واعظی حساسیت لازم را به نسبت به جریان تهاجم فرهنگی نداشت و بنده نسبت به شخص آقای ملک‌محمدی و شخصیت ایشان قضاوتی ندارم و نمی‌کنم بلکه فقط برایند خروجی‌ها و سیاستگزاری‌ها را در نظر دارم. به هویچ وجه بحث و جدل شخصی ندارم و خروجی عملکرد را می‌بینم. برایند سیاستگزاری‌ها به هر دلیلی، برایندی نبود که نسبت به جنگ نرم و بحث‌های مربوط به تهاجم فرهنگی حساس باشد. این خروجی و برآیند آن به نفع جریان معاند فرهنگی محسوب می‌شد.

وی در ادامه افزود: در آن زمان بخشی از جریان روشنفکری در حوزه نشر عملا از خرید کتاب از جانب نهاد و ارشاد تغذیه می‌کرد و زنده بود. با آمدن آقای واعظی و توقف این جریان، ناشرانی که در راستای تهاجم فرهنگی عمل می‌کردند با بحران روبرو شدند. بسیاری از اینها حتی بعد از این اقدامات به نهاد نامه می‌زدند و از عدم خرید آثارشان گله‌مند بودند.

زرشناس گفت: تا قبل از آمدن آقای واعظی،‌خانم فاطمه حقیقت‌جو محور و مسئول اصلی خرید کتاب برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بودند. به طور مثال خرید چاپ‌های مختلف آثاری مانند اکبر گنجی، استیضاح مهاجرانی و امثالهم را توزیع در کتابخانه‌ها از فعالیت‌های این تیم بوده است. تا این زمان جهت‌گیری‌های نهاد در خرید و سفارش و توزیع کتاب به نفع جریان تهاجم فرهنگی بود. لیست خریدها و آثار وجود دارد. نگاه حاکم در آن دوره حساسیتی نسبت به مقوله تهاجم فرهنگی نداشت.
وی در پایان سخنان خود با اظهار نگرانی از رویکرد دولت و وزارت ارشاد نسبت به نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: بنده به عنوان یک نویسنده نگران این هستم مجددا نگاهی که جریان‌هایی مانند جبهه مشارکت در مقولات فرهنگی دنبال می‌کند بر نهاد کتابخانه‌های عمومی حاکم و نهاد تبدیل به بستری برای تهاجم فرهنگی شود. نگران این هستم که جریان مماشات فرهنگی مجددا بر نهاد کتابخانه‌های عمومی حاکم شود.

نظر شما