شناسهٔ خبر: 10951 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشجویان رشته فلسفه علم، فیزیک و ریاضیات این کتاب را بخوانند

یک نویسنده و مترجم فلسفه از ترجمه کتابی با عنوان «نظریه نسبیت انیشتین» اثر ارنست کاسیرر خبر داد و گفت: به اعتقاد کانت بین علم و فلسفه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و نظر کاسیرر هم به کانت نزدیک است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ یدالله موقن نویسنده و مترجم حوزه فلسفه درباره کتاب «نظریه نسبیت انیشتین» اثر «ارنست کاسیرر» فیلسوف علم گفت: نویسنده این کتاب یک فیلسوف نوکانتی است، براساس فلسفه کانت مباحث نیوتن و هندسه اقلیدوسی کاربرد دارد، بنابراین نظریه انیشتین هم فیزیک نیوتنی و هم هندسه اقلیدسی را دربرداشت.

وی با اشاره به اینکه نظریه انیشتین، فلسفه کانت را به آن صورت متزلزل نمی‌کند، افزود: کاسیرر به عنوان یک فیلسوف نوکانتی که موضوع تحقیقاتش هم علوم به ویژه فیزیک است، ناچار بود که در این باره نظر بدهد، البته کانت هم اوایل به نسبیت فضا و زمان اعتقاد داشت، ولی براساس نفوذ اویلر، ریاضیدان فرانسوی کم کم به این مسیر کشانده شد که فیزیک نیوتنی و هندسه اقلیدسی را بیش از حد برایش اعتبار قایل شده است.

موقن با اشاره به اینکه ترجمه کتاب به پایان رسیده و در حال نگارش مقدمه آن است تا برای انتشار اقدام کند، یادآور شد:‌ اصل کتاب در دهه 1910 نوشته شده، اما اینطور نیست که مباحث آن قدیمی و کهنه شده باشد، چرا که هنوز هم مفاهیمش معتبر است، به این علت که مباحث آن فلسفی فیزیکی است، خود نظریه نسبیت هم به آن صورت تاکنون تغییرات مهمی نکرده و مباحثی که مطرح می‌کند، همچنان زنده است.

وی درباره نحوه ارتباط فلسفه و فیزیک توضیح داد: کاسیرر فیلسوف علم و فیزیک است و کانت هم تلاش داشت تا مبانی فلسفی را براساس فیزیک نیوتنی بسازد، بنابراین نه در همه فلسفه‌ها اما در فلسفه کانت میان علم و فلسفه ارتباط تنگاتنگ است، فلسفه کاسیرر هم همین طور است، از آخرین تحقیقاتی که در فیزیک انجام شده هم درباره نسبیت انیشتین کتاب نوشته شده و هم مباحث علیت در فیزیک و کوانتوم مطرح شده است.

موقن مخاطبان اصلی این کتاب را دانشجویان فلسفه علم، رشته فیزیک و ریاضیات برشمرد و گفت: این اثر پس از اتمام مراحل ویرایش و نگارش به نشر هرمس سپرده خواهد شد.

نظر شما