شناسهٔ خبر: 10660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تطبیق‌های التقاطی در حوزه مدیریت اسلامی واکاوی می‌شود

استاد دانشگاه تهران از نگارش مجموعه کتابی در حوزه مدیریت اسلامی خبر داد و گفت: یکی از آسیب‌های این حوزه تطبیق‌های التقاطی و زیر سؤال بردن اسلام و قرآن است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ علی‌اصغر پورعزت استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حال نگارش مجموعه کتابی در حوزه مدیریت اسلامی است، گفت: این مجموعه ابتدا به صورت پنج اثر تدوین و در نهایت در یک جلد کامل منتشر می‌شود.

وی با اشاره به بحث‌های نادرستی که در مدیریت اسلامی مطرح می‌شود، گفت: در این حوزه التقاط دیده می‌شود چرا که برخی افراد، بحث‌های مدیریت روز و علمی را می‌گیرند و در یک جایی با روایات یا قرآن تطبیق می‌دهند و می‌گویند که اسلام این است، درحالیکه این عمل در شأن اسلام نیست یک تطبیق التقاطی محسوب می‌شود.

پورعزت در ادامه افزود: برای اینکه به طور صحیح با اسلام برخورد کنیم باید روش مراجعه به قرآن کریم را بلد باشیم این روش با روشی که برخی همکاران و اساتید از روی تفنن یا تبرک یا هر دلیل دیگری بدان مراجعه می‌کنند، متفاوت است، برخی می‌خواهند عین مباحث فرعی را از قرآن استخراج می‌کنند درحالیکه این کار امکان پذیر نیست و روش خاص خود را دارد.

وی دغدغه اصلی خود از پرداختن به حوزه مدیریت اسلامی را بازگشت به روش‌های سنتی و یا اتخاذ روش برای استخراج مباحث از اصل دین با مراجعه به مبانی اصیل آن به شمار آورد و افزود: ما در این حوزه چند التقاط شناخته شده از جمله التقاط ایدئولوژیک، علمی، تجربی، ناشی از غرق شدگی در مسائل دنیایی و ... داریم که باعث انحراف در تحلیل مدیریت اسلامی شده است.

پورعزت مخاطب اصلی این کتاب را بیشتر دانشگاهیان دانست و گفت: این مجموعه کتاب را احتمالاً بنیاد نهج‌البلاغه منتشر خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تهران درباره دیگر آثار در دست انتشار خود گفت: یک کتاب دیگر با عنوان «عدالت پژوهشی در پرتو قرآن کریم» با همکاری میثم علی‌پور و «منطق عدالت زبانی» با همکاری کوکب فائز و حسین خنیفر نوشته و دو عنوان «مدیریت ایران ـ کشورداری الکترونیک» و «مدیریت ایران ـ ارزیابی و مدیریت عملکرد دولت» ویراستاری کردم.

نظر شما