شناسهٔ خبر: 10230 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کودتا» آبراهامیان در راه بازار نشر

کتاب «کودتا»، اثر دیگری از نویسنده‌ کتاب «ایران بین دو انقلاب»، در ایران منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ کتاب «کودتا» نوشته‌ یرواند آبراهامیان با ترجمه‌ محمدابراهیم فتاحی در نشر نی به چاپ می‌رسد.

ناشر در معرفی این کتاب آورده است: مروری تاریخی و بسیار مهم از رویدادی سرنوشت‌ساز... نویسنده در این اثر به صورتی عالمانه نشان می‌دهد که کودتای ۲۸ مرداد بیش‌تر در مخالفت سرسختانه آمریکا و انگلیس با کنترل منابع نفتی توسط ایران ریشه داشت تا «لجاجت» دولت ایران یا «الزامات جنگ سرد».

همچنین ناشر به نقل از استاد خارجی آورده است: رشید خالدی، استاد مطالعات عرب دانشگاه کلمبیا؛ کودتای آمریکایی انگلیسی سال ۱۳۳۲، رویدادی اساسی در تاریخ ایران مدرن است... این بررسی تازه به همراه درکی عمیق و پژوهشی بی‌نقص، به شکلی مستدل نشان می‌دهد که بررسی‌های پیشین موجود چندان مطمئن نیستند.

نوام چامسکی، استاد ممتاز دانشگاه ام. آی. تی؛ یک بررسی ممتاز و خواندنی... آبراهامیان در این اثر از اسنادی کم‌نظیر و سابقا دسته‌بندی‌شده و آثار جدید برای نشان‌ دادن این لحظه‌ بسیار مهم در تاریخ خاورمیانه بهره گرفته است... بنابراین اثری است شایسته طیف وسیعی از خوانندگان.

 

 

یرواند آبراهامیان سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و سال ۱۳۲۹ به انگلیس مهاجرت کرد و به تحصیل در رشته‌ تاریخ پرداخت. در سال ۱۳۴۲ مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد و مدرک دکتری را در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه کلمبیای آمریکا دریافت کرد. او در دانشگاه‌های پرینستون و آکسفورد به تدریس تاریخ ایران پرداخت و هم‌اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. آبراهامیان علاوه بر کتاب‌های تألیفی، مقاله‌های بسیاری درباره‌ تاریخ معاصر ایران نوشته است.

نظر شما