شناسهٔ خبر: 65733 - سرویس خبر

نهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد؛

منازعۀ تمدنی با غرب

تیتر یک تازه ترین شماره گفتمان پیشرفت شاید به بنیادی ترین مسئله نظری ما که همانا منازعه تمدنی با غرب است، اختصاص یافته است.

نهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از دو چهره شاخص گفتمان انقلاب اسلامی آیت‌الله سیدمهدی میرباقری و حسن رحیم پور ازغدی بر روی جلد در 228 صفحه منتشر شد.

تازه‌ترین شماره این مجله برای نخستین بار از چهره دو شخصیت نظریه پرداز بر روی جلد خود استفاده کرده است. تیتر یک تازه ترین شماره گفتمان پیشرفت شاید به بنیادی ترین مسئله نظری ما که همانا منازعه تمدنی با غرب است، اختصاص یافته است.  دو متن تفصیلی از حسن رحیم پور ازغدی و آیت‌الله سیدمهدی میرباقری آغازی مناسب برای ورود به این بحث است که می تواند از دو منظر مختلف مقابل خواننده به افق گشایی در مواجهه تمدنی با غرب منجر شود.

از دیگر مطالب مهم این شماره می توان به گفتگو با سیدمصطفی خوش چشم درباره جنگ ترکیبی در جریان با غرب اشاره کرد که طی آن نکات ارزشمندی درباب تحلیل وضعیت امروز ما در مواجهه روبنایی با غرب مورد تاکید قرار می گیرد.

در فصل «نقد» این شماره در راستای نقد جریان روشنفکری، گفتمان پیشرفت این بار به سراغ نصر حامد ابوزید رفته است که مریدان و متاثران بسیاری در جریان روشنفکری ایران اعم از محمدمجتهد شبستری، عبدالکریم سروش و ... دارد. ابوزید را باید به یک معنا پدر معنوی روشنفکری دینی در ایران نیز دانست.  یک مقاله انتقادی در نقد منظومه فکری ابوزید و یک گفتگو با محمدتقی چاوشی رهاورد این بخش گفتمان پیشرفت در نقد این روشنفکر مطرح جهان عرب است.

منازعۀ تمدنی با غرب

به بهانه شکل گیری مباحث داغ پیرامون فضای مجازی در ایران، بخش «آینده» گفتمان پیشرفت به انتشار یک پژوهش آمریکایی در خصوص سیستم سانسور از سوی غول های فناوری در آمریکا نظیر گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و ... اشاره دارد. از نظر این مقاله امواج جدیدی از سانسور هوشمند از سوی این شرکت ها در آینده از راه خواهد رسید.

این شماره گفتمان پیشرفت دارای دو پرونده موضوعی جذاب است. نخستین پرونده، مجموعه ای از گفتگوهای جالب توجه درباره مسئله خانواده در ایران و سنجش این مهم با مسئله جمعیت در کشور است. گفتگوهایی با مسعود عالمی نیسی، محمدرضا زیبایی نژاد، شهلا کاظمی پور و... از مهمترین مطالب این پرونده است.

پرونده دوم گفتمان پیشرفت در راستای ترسیم مسیر درست شناخت غرب و فهم تاریخی ضربات وارده از غرب بر پیکره تمدنی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ما، رویکردی تاریخی است به مانع تراشی غرب در برابر پیشرفت ایران. مطالبی پیرامون ریشه های عقب ماندگی، شناخت کنه و غایت شرق شناسی و پارادایم شناسی گفتمان های عقب ماندگی در ایران از جمله بخش های جذاب این پرونده است.

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره های اخیر نگاهی شده است به تازه ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می توان از مهمترین این عناوین به گفتگو با حسن سبحانی درباره مهجوریت آثار اقتصاد اسلامی و همین طور ترجمه متنی از کوئنتین اسکینر با عنوان تبارشناسی حاکمیت دولت اشاره کرد.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

نهمین شماره این مجله با قیمت 185 هزار تومان و در 228 صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت 60 هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی- تبیینی در دسترس خواهد بود.