شناسهٔ خبر: 65723 - سرویس کتاب و نشر

جایزه جهانی کتاب سال ایران رویداد مهمی در اسلام‌شناسی و ایرانشناسی است

چارلز تالیافرو گفت: جایزه جهانی کتاب سال رویداد مهمی در حوزه پژوهش‌های اسلام‌شناسی و ایرانشناسی در جهان است و به غنای این پژوهش‌ها کمک می‌کند.

فرهنگ امروز: چارلز تالیافرو، استاد دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، کلمبیا، پرینستون و نوتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. او از فیلسوفان برجسته دین در عصر حاضر به شمار می‌آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا به شمار می‌آید.
 
حوزه پژوهشی او الهیات، فلسفه دین، فلسفه اخلاق و فلسفه ذهن را شامل می‌شود. از نظر دینی، تالیافرو به سنت یهودی ــ مسیحی و از نظر فلسفی به سنت تحلیلی تعلق دارد، این در حالی است که دیدگاه دین‌شناختی او همدل با خداباوری به نظر می‌رسد، اما او نه خود را به فلسفه تحلیلی محدود کرده و نه به سنت فلسفی یهودی ــ مسیحی، بلکه رویکرد فلسفی او به سنت قاره‌ای و نیز به سنت‌های فلسفی سایر ادیان از جمله اسلام نیز، دست‌کم تا حدودی، توجه دارد. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمای مقدماتی بر زیبایی‌شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار او است. کتاب‌های «فلسفه دین در قرن بیستم» توسط انشاءالله رحمتی و جعفر صدری؛ «صفات خدا (مقالاتی از «راهنمای فلسفه دین») (مشترک با فیلیپ کویین) توسط رضا بخشایش و علی شیروانی؛ «زمینه‌های بحث فلسفی در ادیان جهان» (مشترک با فیلیپ کویین) توسط گروه مترجمان مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

تالیافرو درباره جایزه جهانی کتاب سال که از سه دهه پیش هرساله در ایران برگزار می‌شود، گفت: با این جایزه مهم آشنا هستم و آن را دنبال می‌کنم. رویدادهای ایرانی در کشور من، ایالات متحده آمریکا، بیشتر توسط ایرانیان ساکن در آمریکا و مسلمانان تحصیلکرده در دانشگاه دنبال می‌شود، اما خب در اینجا هم جشن‌های متعددی در زمینه کتاب و کتابخوانی داریم از جمله جشنی که در سال ۱۹۹۵ توسط سازمان ملل متحد در سطح جهانی تاسیس شد و همه مسلمانان و غیرمسلمانان آن را گرامی می‌دارند و در آن شرکت می‌کنند.
 
وی درباره تاثیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در غنای پژوهش‌های اسلام‌شناسی و ایرانشناسی نیز اشاره کرد: این جایزه در امر غنای این پژوهش‌ها بسیار می‌تواند تأثیرگذار و حیاتی باشد. هرگز زمان مهمتری برای چنین تحقیقاتی وجود نداشته است.
خوشبختانه دانشگاه‌ها و کالج‌های غرب از غنا و تنوع آرا و اندیشه‌ها در اسلام و میان مسلمانان بیشتر آگاه می‌شوند. در واقع چنین رویدادهایی باعث می‌شود مخاطب غربی آشنایی بیشتر و بهتری از اسلام و ایران پیدا کند. پس این جایزه رویداد مهمی در اسلام شناسی و ایرانشناسی به شمار می‌رود.

این استاد سرشناس فلسفه دین در سطح جهان همچنین درباره موسسات ایرانشناسی و اسلام‌شناسی در آمریکا گفت: در ایالات متحده، مؤسساتی برای مطالعات اسلامی و مراکزی برای مطالعات ایران وجود دارند. برای نمونه در دانشگاه پرینستون و دانشگاه کلمبیا و جاهای دیگر مراکز مطالعات ایران و مطالعات اسلامی وجود دارند و تحقیقات مفصلی در این زمینه انجام می‌دهند و می‌توان با آنها مراوده داشت. کلا برگزاری رویدادهایی چون جایزه جهانی کتاب سال به دیپلماسی فرهنگی ایران و ارتباط هرچه بیشتر نهادهای فرهنگی کشوری با نهادهای فرهنگی جهانی کمک بسیاری خواهد کرد.