شناسهٔ خبر: 8870 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید فصلنامه «مطالعات معنوی» منتشر شد

شماره 4 و 5 فصلنامه علمی ـ تخصصی «مطالعات معنوی» با موضوع عرفان و جنبش‌های نوپدید معنوی به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ شماره ۴ و ۵ فصلنامه علمی - تخصصی «مطالعات معنوی» به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و با مقالاتی همچون «جهانی شدن و معنویت‌گرایی» از مهناز فرهمند، «تلاشی در سنخ‌شناسی جنبش‌های نوپدید معنوی ایران» از بهزاد حمیدیه و «جنبش‌های دینی و مواجهه بنیادین عرفانی» از محمدحسین کیانی منتشر شد.

«ریاضت مشروع؛ آثار معنوی ـ معرفتی آن» از محمدجواد رودگر، «معیار سنجش و تمییز شهود رحمانی از شهود شیطانی» از حسن معلمی، «نسبت عرفان و شریعت نزد عرفای اسلامی» از علی آقانوری و قادر حافظ و «مبانی شریعت‌گریزی در عرفان‌های نوظهور» از هادی ترکمنی دیگر مقالات آخرین شماره «مطالعات معنوی» است.

در یکی از مقالات این مجموعه با عنوان «جنبش‌های دینی و مواجهه بنیادین عرفانی» نویسنده کوشیده است به دو مسئله پاسخ دهد؛ اول اینکه، گسترش جنبش‌های دینی موجب ترویج چه عقایدی در بستر فرهنگ ایرانی می شود؟ و دیگر این که چگونه می‌توان مواجهه مناسب و کارآمدی با گسترش جنبش‌های نوپدید دینی به دست آورد؟

در مقاله «ریاضت مشروع؛ آثار معنوی ـ معرفتی آن» نیز نویسنده ریاضت را تمرین تدریجی نفس در مقام تکامل وجودی انسان توصیف کرده و ضمن تقسیم آن به دو دسته کلی «ریاضت مشروع، معقول و معتدل» و «ریاضت نامشروع، نامعقول و نامعتدل» به ارائه توضیحاتی در مورد انواع ریاضات پرداخته است.

در یکی دیگر از مقالات آخرین شماره «مطالعات معنوی»، حسن معلمی نوشته است: کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد می‌گردد؛ در حالی که تعارضات بین مکاشفات عرفان اسلامی، وجود عرفان‌های هندی، بودایی، مسیحی، یهودی و نادرست بودن کثیری از دعاوی در این باب و باطل بودن پاره‌ای از راه‌های رسیدن به این امور، ضرورت معیار یا معیارهایی برای تمییز صحیح از خطا را می‌طلبد که به نظر می‌رسد عقل قطعی (بدیهی و قریب به بدیهی) و نقل قطعی (قرآن کریم و سنت معصومین) معیار قاطع است.

مقاله «مبانی شریعت‌گریزی در عرفان‌های نوظهور» نیز با توجه به شریعت‌گریزی و دوری از انجام تکالیف و دستورات الهی در اعمال و رفتار معنوی به عنوان یکی از مهمترین مشترکات جنبش‌های معنوی نوپدید، برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مانند انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقت بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار داده است.

یادآور می‌شود فصلنامه «مطالعات معنوی» به صاحب‌امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع)، مدیرمسئولی حسین قشقایی و سردبیری محمدحسین کیانی منتشر می‌شود.

نظر شما