شناسهٔ خبر: 8801 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار جلد دوم دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی

مشروعیت نظام و نظریات دانشمندان معاصر درباره جمهوری اسلامی در دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی در اثری تازه بررسی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ سید محمد ابوطالبی، مدیر بازرگانی و توزیع موسسه چاپ و نشر عروج با اعلام انتشار جلد دوم کتاب" دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی" گفت: این اثر با تحلیلی بر نهضت مشروطیت آغاز شده و در واقع ادامه مباحث فصل پنجم جلد نخست این کتاب است.

وی افزود: نویسنده در فصل دوم این کتاب تحت عنوان "مشابهت اندیشه مشورطه خواهی و مشروعه خواهی با انقلاب اسلامی" مشابهت نظام مشروطه و انقلاب اسلامی می پردازد و در ادامه مشروعیت سیاسی، جمهوری نظام را طی فصل سوم و چهارم به ترتیب با عناوین "مشورعیت آرای عمومی" و "مشروعیت قدرت در فلسفه سیاسی اسلام" بررسی می کند.

ابوطالبی تصریح کرد: همچنین مبانی پنج گانه جمهوری اسلامی، مشروعیت مهم ترین چالش فراروی نظام جمهوری اسلامی و نظریات دانشمندان معاصر در زمینه جمهوری اسلامی در فصول پنجم، ششم و هفتم این کتاب واکاوی شده است.

مدیر بازرگانی و توزیع موسسه چاپ و نشر عروج ادامه داد: جمهوری و اراء عمومی از نگاه عالمان دین در نهضت مشروطه، تقدم مصالح اجتماعی بر مصلحت فردی، عرف یا بانی عقلاء، لزوم پیوستن و همراه بودن با جمماعت مسلمین، اعتبار اکثریت از نظر فقها و اندیشمندان اسلامی، اصل مشورت جمعی در سیره سیاسی معصومین (ع)، مشروعیت قدرت از نگاه اسلام، نظریه انتصابی و انتخابی، خدشه پذیری نظریه انتصابی و اصل لزوم تشکیل حکومت، سرفصل هایی است که در این کتاب به چشم می خورد.

ابوطالبی تصریح کرد: همچنین قانون اساسی و اعمال حاکمیت ملی، روش تشکیل حکومت دینی، جمهوری اسلامی نوعی حکومت دموکراسی، مروری بر اندیشه سیاسی امام، دموکراسی و چالش های نظری از دیدگاه دیگران، سیر تاریخی خلافت انسان و گواهی در این زمین، دلایل صحت انعقاد امامت با انتخاب مردم و نظام شورایی در جامعه از جمله مطالبی است که این کتاب در بر گرفته است.

به گفته وی در بخشی از کتاب " دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی" عنوان شده است: " استناد به شهرت در اصول فقه راه حلی است برای رفع تعارض و در علم اصول در باب تعادل و تراجیح مورد استناد قرار می گیرد و مفاد آن مبتنی بر ادله نقلیه مانند "مقبوله عمر بن حنظله" است. استناد به شهرت عبارت است از اصل ترجیح راجح و اجتناب از ترجیح بدون مرجوح، استناد به شهرت برای رفع تعارض ادله و مصادیق بارز آن بیان می شود و همچنین شیاع که به عنوان اماره و دلیل و قبول در تشخیص موضوعات تلقی شده است، می تواند گواه بر مقبول بودن استناد به اکثریت به شمار آید."

ابوطالبی یادآور شد: جلد دوم" دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی" به قلم علی عرب سرخی اردستانی در ۴۷۰ صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به تازگی از سوی نشر عروج به چاپ رسیده است.

نظر شما