شناسهٔ خبر: 8765 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس دانشگاه شهید بهشتی: انقلاب اسلامی برای ادامه راه به سرمایه اجتماعی نیاز دارد

طهرانچی با اشاره به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این پیروزی چندین علت داشت اما اکنون ادامه راه آن به سرمایه اجتماعی نیاز دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ سومین همایش ملی نظریه مردم‌سالاری دینی صبح روز سه‌شنبه ۲۶ آذر در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی چندین علت داشت که مهم‌ترین آنها اجرای موازین اسلامی بر پایه فقه پویای شیعه، رهبری یک عالم دینی در آغاز حرکت و همچنین ادامه راه در همین مسیر، سرمایه‌ اجتماعی است که در سیر شکل‌گیری انقلاب نمود بارز و جدی دارد.

وی ادامه داد: اگر در منطقه دیدیم که نظامی زود فرو ریخته شد علت‌اش آن است که این سه رکنی از آنها یاد کردم در کنار یکدیگر نبودند اما با این حال که توانسته است در جهان امروز با سایر مدل‌ها هماوردی کند و همین هماوردی باعث بقای نظام بوده است و چنانچه این مباحث عمقی نبود انقلاب نیز معنا پیدا نمی‌کرد.

طهرانچی تصریح کرد: البته از چند دیدگاه می‌توان انقلاب را به لحاظ نظری که یکی از آنها مبانی فلسفی و چرایی تشکیل حکومت است که نگاه در این حوزه در راستای پژوهش‌ها تطبیقی است و همچنین نکته دوم مدل اجرایی در سیر انقلاب است که به گفته رهبری در سفری که در کرمانشاه داشتند این مدل نظام باید پژوهش شود.

در ادامه این همایش، حسین مهرپور، رییس دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی گفت: به نظرم آنچه که در حوزه مردم‌سالاری دینی مطرح است این بحث است که این رویکرد اصطلاح تازه‌ای است که از لحاظ مباحث تئوریک مطرح شده و در این سیر اهمیت بالایی دارد.

مهرپور تصریح کرد: به نظر من مردم‌سالاری یعنی حاکمیت مردم البته این تعبیری است که در اسناد سیاسی و بین‌المللی نیز به آنها اشاره شده است، مثلا در قوانین حقوق بشر آمده است که ملت منشأ قدرت محسوب می‌شود.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: زمانی که از نگاه دین به مردم‌سالاری نگاه کردیم و قید دین را به آن اضافه کردیم در واقع باید این مولفه را از لحاظ نظری، علمی و اجرایی نیز بررسی کنیم.

وی در پایان یادآور شد: حضور مردم در حکومت در متون و روایت‌های دینی ما به وفور وجود دارد و روایت‌های مختلفی را از حضور مردم در اداره حکومت داریم.

نظر شما