شناسهٔ خبر: 8737 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام محمدیان: مردم‌سالاری دینی پاسخگوی بن‌بست‌های دنیوی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: مردم‌سالاری دینی یک ایده نو و جدید است که پاسخگوی بسیاری از بن‌بست‌های دنیوی خواهد بود، به شرطی که ابعاد و حریم‌های آن مشخص شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سومین همایش ملی نظریه مردم سالاری دینی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۶ آذر) با حضور حجت‌الاسلام داوود رنجبران دبیر همایش، حجت‌الاسلام محمد محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی و حسین مهرپور رییس دانشکده حقوق و معاونین پژوهشی و فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه آغاز شد.

حجت‌الاسلام محمدیان در سخنرانی خود با اشاره به اینکه مردم سالاری دینی فقط یک نظریه نیست بلکه حداقل ۳۴ سال است که در کشور ما به صورت عملی اجرا می‌شود، توضیح داد: البته در مباحث نظری انتظار می‌رود که زوایای مختلف آن مورد توجه جدی قرار بگیرد و اصل عینیت و تحقق این موضوع و نقاط قوت و ضعفش بررسی شود.

وی با بیان اینکه خروجی این جلسات باید تبدیل به اجرائیات علمی و عملی در جامعه شود، یادآور شد: مردم سالاری حتماً یک شکل و قالب است که در تمام اقسام آن نوعی از انتخاب وجود دارد، حاکمان رده‌های مختلف در این نظام تعریف و توسط رأی مردم انتخاب شدند، شرایط و شیوه انتخاب یا قید دینی بودن مردم سالاری نیز اقتضائاتی دارد.

باید بررسی کرد که دینی بودن در انتخاب مدیران چه اقتضائاتی دارد

وی در ادامه یادآور شد: اگر پذیرفتیم که این نظام را مردم انتخاب کردند باید به آن احترام گذاشت، در زمینه انتخاب رهبر در نظام مردم سالاری دینی شرایط فقاهت، عدالت، توان مدیریت و .. مشخص شده اما در رده‌های بعدی مدیران اجرایی کمتر این شرایط مورد توجه قرار گرفته در حالیکه بار اصلی مدیریت بر دوش اینها است باید مشخص کرد که دینی بودن در انتخاب مدیران چه اقتضائاتی دارد؟

حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به برخی روایاتی که درباره امیرالمؤمنین (ع) و عدالت در دوران حکومتشان وجود دارد، گفت: تلاش برای کسب شهرت و احراز لیاقت، بدون اجازه مردم بی نتیجه و خیانت است، در این زمینه رأی مردم بسیار با اهمیت است متأسفانه مشاهده می‌کنیم که در برخی زمینه‌ها رقابت و تخریب دیگران عادی شده است و اینکه چه مقدار از رانت‌های اقتصادی، سیاسی و ... برای بدست آوردن مسؤلیت استفاده می‌شود، قابل بررسی است بنابراین نمی‌توان اینها را مردم سالاری دینی نام گذاشت.

ابعاد و حریم‌های مردم‌سالاری دینی باید مشخص شود

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه اگر مسیرمان را غلط برویم مطمئناً راه به جایی نخواهیم برد، یادآور شد: ما در این بخش حدود حریم ‌ها را مشخص نکردیم، اینکه چقدر افراد می‌توانند برای بدست آوردن رأی مردم از مسائل سیاسی و اقتصادی استفاده کنند هنوز ابعادش مشخص نیست و نتیجه این نامشخصی ابعاد این است که مشاهده می‌کنیم در انتخابات‌های مختلف با چالش‌هایی روبه رو می‌شویم.

وی در ادامه توضیح داد: امروز حریم افشاگری‌ها مشخص نیست ما نمی‌خواهیم بگوییم که نباید افشاگری داشته باشیم خیر، بلکه باید محدوده‌های آن تعیین شود حتی افرادی که وظیفه افشاگری دارند باید مشخص باشند در این زمینه ما امر به معروف و نهی از منکر هم داریم اما آیا می‌توان وارد حریم‌های افراد شد؟ افرادی که دچار خودبزرگ‌بینی هستند و خود را منجی منحصر به فرد دیگران می‌دانند، گرفتار توهم‌اند اما آیا تا کجا باید اجازه داد افراد توقعات خود را به جامعه القا کنند. اینها شاید در ظاهر بحث فلسفی به نظر بیاید اما در مقام عمل و عینیت بیشترین آثار را در جامعه دارد و چهره مردم سالاری دینی را مخدوش می‌کند.

وی با ارائه مثالی توضیح داد: نماینده‌ای که با چند میلیارد پول سرمایه داران و تبلیغ بسیار رأی آورده است مطمئناً در چهار سال فعالیت خود باید منابعش را تأمین کند و این جایی جز جیب مردم را نمی‌تواند هدف بگیرد، این اتفاقات امروز می‌افتد چه طور ما می‌توانیم از این مسائل دفاع مکنیم؟ برخی آلودگی‌ها به نام رأی مردم اتفاق می‌افتد و به اسم دین یاد می‌شود. اغواگری‌ها، عوام فریبی، غش در معامله و بدست آوردن رأی مردم با دروغ در دین ممنوع است.

حجت‌الاسلام محمدیان در پایان اظهار داشت: من از فضلا و دانشمندان حاضر در جلسه استدعا دارم این باب را بگشایند که ما درباره اصل رهبری خیلی بحث کردیم ولی در رده‌های بعد این بحث را رها کردیم پس جامعه از نظر سیاسی گاهی توازن خود را از دست داده و به طوری حتی در انتخابات افراد شایسته و بایسته اخلاقی که شأنی دارند نیز وارد این عرصه نمی‌شوند چرا که می‌گویند تا زمانی پول و قدرت در انتخابات مؤثر است حضور شایستگان محال می‌شود و درنهایت باید این مشکلات را رفع کرد.

سومین همایش مردم سالاری دینی به صورت برپایی پنل‌های تخصصی تا عصر امروز (۲۶ آبان) در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

نظر شما