شناسهٔ خبر: 8359 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی معلم: 100 میلیارد تومان اعتبار سینما کجا رفت

علی معلم تهیه کننده سینما می‎گوید: سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار از نهاد ریاست جمهوری به سینما تعلق گرفت اما این رقم به حساب دوستانی رفت که از این حوزه بهره‎مند شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ مدیر مسئول ماهنامه دنیای تصویر تصریح کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که دولت ها باید در مسائل مالی شفاف عمل کنند و اجازه هدر دادن منابع داده نشود.

از نظر این تهیه کننده سینما بالابردن سهم فرهنگ در بودجه نشان دهنده جهت گیری واقعی دولت برای تغییر مسیر نگران کننده فرهنگ به سمت سقوط بوده تا به ایجاد امنیت فضا فرهنگی مخدوش شده کمک کند.

معلم توضیح داد: نهادهای مختلفی در حوزه فرهنگ دخالت می کنند که این یک ضعف برای دستگاه ها است، در کنار امنیت و بودجه بهتر می توانیم شاهد شکوفایی فرهنگ باشیم.

وی می گوید: بودجه فرهنگی کشور به طور معمول، یک نود ونهم کل بودجه است و طبیعی است که در چنین شرایطی انجام کار فرهنگی با اعتباری که به اندازه احداث یک جاده است، سخت است بنابراین مجلس می تواند در تصویب همین حداقلی دولت را یاری کند .

این منتقد سینما عنوان کرد: درباره بررسی مسئله بودجه فرهنگی دو موضوع مورد بررسی است. نخست تخصیص بودجه و دوم نظارت بر اجرای آن که این دو محور در زمان خود از اهمیت بالایی برخوردار است .با این وجود با اعتبارات کنونی نمی توان انتظار زیادی برای جهش در فعالیت ها و زیرساخت های فرهنگی آن داشت .

وی تصریح کرد: دولت باید در زمینه بودجه فرهنگی شفاف باشد البته این شفافیت به این منزله نیست که عدد و رقم بودجه فرهنگی اعلام شود در صورتی که این نوع شفافیت بیشتر کمدی و طنز است.

معلم ادامه داد: بودجه باید سمت گیری و هدف مشخصی داشته باشد وباید آن را در جای درست هزینه کرد.

بودجه فرهنگی صرف پرداخت حقوق کارمندان می شود

معلم به موضوع نظارت بر اختصاص بودجه به بخش های مختلف فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: برخی اوقات اولویت های تقسیم بودجه مصوب مجلس در عرصه فرهنگی رعایت نمی شود و گاه شاهد این هستیم که بودجه صرف کارهای غیر ضروری می شود.

وی یادآور شد: بخشی بزرگی از بودجه فرهنگی در سال های اخیر به فعالیت های جنبی فرهنگی، برگزاری جشنواره ها و تامین حقوق کارکنان نهادهای زیر مجموعه اختصاص یافته که این امر به عرصه فرهنگ ضربه زده است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه گفت: بودجه های فرهنگی کفاف اداره ادارات و تشکیلات اداری را نمی دهد زیرا نظام اداری فرهنگی گسترده شده و به جای اینکه سیستم چابک شود - امروز تعداد زیادی در نهادهای فرهنگی مشغول به کارند و بخشی از بودجه فرهنگی صرف تامین هزینه حقوق آنان شده - بدنه حجیم تر می شود.

دستگاه های اجرایی اولویت تقسیم بودجه را دنبال نمی کنند

معلم به اولویت بندی بودجه در بخش فرهنگ اشاره کرد و توضیح داد: دستگاه های اجرایی اولویت بندی تقسیم بودجه را دنبال نمی کنند در صورتی که این دستگاه ها باید مشخص کنند که چه کاری در اولویت باید قرار بگیرد.

وی افزود: وظیفه دولت از نظر من این است که در بخش فرهنگی، فعالیت های سازمان دولتی را گسترده تر کند؛ باید بودجه به فعالیت های فرهنگی و به افزایش زیر ساخت های فرهنگی کمک کند.

این منتقد و نویسنده سینمای ایران توضیح داد: کمک به پخش جهانی فیلم ها، کمک به تولید فیلم هایی با سرمایه گذار خصوصی به منظور فراهم کردن سخت افزارهای مورد نیاز تولید این آثار و کمک به تجهیز فنی سینما توسط بخش خصوصی از جمله مواردی است که می تواند به آن بودجه اختصاص داده شود.

معلم ادامه داد: در فعالیت های فرهنگی بودجه باید در جایی مصرف شود که نیاز است و رها کردن آب در زمین بایر دستاوردی برای عرصه فرهنگ به دنبال نخواهد داشت و اگر این آب در اختیار یک باغ پرمیوه باشد شاهد شکوفایی می شویم.

تزریق بخشی از بودجه نهادهای دیگر به فرهنگ و هنر

وی همچنین پیشنهاد داد که دولت برای جبران کمبود بودجه در فرهنگی دستگاه های دیگر را ملزم کند که بودجه فرهنگی داشته و این بودجه را به عرصه فرهنگ تزریق کنند.

به گفته این تهیه کننده برخی مصوبات فرهنگی در سازمان ها اجرا نمی شود.

ˈسازمان هایی داریم که فعالیت های فرهنگی دارند از این رو چه بهتر که دولت مصوبه ها و آیین نامه هایی داشته باشد که از طریق بودجه های موجود در این سازمان ها به فرهنگ کمک شود؛ به عنوان نمونه در وزارتخانه های نفت ، صنعت و معدن و دیگر نهادهای دولتی و حتی بانک ها اگر دولت مصوباتی داشته باشد می توان از امکانات مالی آنها به نفع سینما استفاده کردˈ.

تنبلی در برخی بخش های فرهنگی

معلم تصریح کرد: دولت تدبیر و امید فرصت کمی برای اعمال نظر دارد؛ در برخی بخش های فرهنگی شاهد تنبلی هستیم و باید بدانیم که تا چشم بر هم بزنیم یکسال می گذرد و اگر قرار باشد که منتظر گشایش باشیم زمان را از دست داده ایم .

وی توضیح داد: با توجه به فضای ایجاد شده درمیان اهالی فرهنگ، دولت با اقدامات موثر می تواند امنیت را به اهالی فرهنگ نوید دهد و باید فرهنگیان احساس کنند که از فعالیت های آنها حمایت می شود چرا که درغیر این صورت شاهد افسردگی آنان هستیم که روی جامعه اثر دارد.

منتقد و نویسنده سینما با یادآوری اینکه جامعه به دو بخش کالبد و روح تقسیم می شود گفت: برطرف کردن مسائل معیشتی، اقتصادی مانند دارو و امکانات زیستی جز کالبد جامعه و فرهنگ و هنر روح آن محسوب می شود.

معلم گفت: ملت های فقر اما با روحیه خوب توانسته اند برخی بحران ها را پشت سر بگذارند و چنانچه ما به عرصه فرهنگ نرسیم روحیه و فضای فکری مردم را از دست می دهیم.

وی اظهار کرد: کمک کردن به بخش فرهنگ نه تنها کمک کردن به اهل فرهنگ بلکه کمک کردن به فضای فکری و روحیه اجتماع است و مردمی که دارای تنشخص فرهنگی باشند در امر سیاست و امنیت در کنار حکومت خواهند بود.

کاخ جشنواره و فیلم فاخر

معلم گفت: ما با نساختن یک فیلم فاخر می توانستیم یک کاخ جشنواره داشته باشیم و با خیلی پول ها می شد برای اهالی سینما درمانگاه بسازیم.

وی ادامه داد: معتقدم دولت باید به عرصه فرهنگ اشراف کامل داشته باشد و نهادهای ذی ربط را بازخواست کند.

این کارشناس فرهنگی از رییس جمهوری و وزیر ارشاد خواست تا نظارت دقیقی بر اجرای بودجه داشته باشند و اجازه دهند رسانه ها در این باره نقد و شفاف سازی کنند و اگر مدیری در این زمینه سوء استفاده و یا اهمال کرد آن را شفاف اعلام کنند.

معلم افزود: در این صورت قبل از اینکه خسارت به عرصه فرهنگ وارد شده و بودجه ای هدر برود می توان از خسارات احتمالی جلوگیری کرد.

نظر شما