شناسهٔ خبر: 7759 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیش‌نویس حقوق شهروندی در حوزه نخبگان، استادان و دانشجویان

پیش‌نویس حقوق شهروندی که رییس جمهور در گزارش 100 روزه دولت تدبیر و امید از آن خبر داد در حوزه نخبگان، استادان و دانشجویان به بهره‌مندی اساتید و نخبگان از آزادی بیان و دانش روز تاکید کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ در پیش‌نویس حقوق شهروندی تاکید شده است که دولت موظف است زمینه بهره‌مندی اساتید و نخبگان از دانش روز، آزادی بیان،‌ تحقیق و تتبع و توسعه علمی را فراهم کنند، همچنین دانشگاهیان باید بتوانند بدون دغدغه معاش و در فضای امن،‌ مسیر کسب علم و تولید دانش و توزیع آن را دنبال کنند.

هیچ دانشجویی نباید به علت عدم تمکن مالی در پرداخت شهریه تحقیر یا از تحصیل محروم شود

بر اساس پیش نویس حقوق شهروندی، «هیچ دانشجویی نباید به علت عدم تمکن مالی در پرداخت شهریه تحقیر یا از تحصیل محروم شود و دانشگاه‌های متکی به سیستم شهریه باید با اعطای تسهیلات مالی مناسب، ‌زمینه پرداخت شهریه را برای دانشجویان فراهم ‌کنند. دولت مکلف است نسبت به تجهیز و ارتقا کمی و کیفی امکانات، ‌دانشگاه‌ها، جهت رفاه حال دانشجویان از هیچ تلاشی دریغ نورزند.»

به‌کارگیری نخبگان در راستای توسعه علمی متوازن کشور بر اساس هدف نهایی دانشگاه تمدن ساز

همچنین «نخبگان کشور مورد احترام بوده و باید به تناسب شایستگی‌شان در تمشیت امور کشور مشارکت کرده و از امتیازات تلاش خود در تعالی کشور برخوردار شوند. تقویت روحیه ابتکار و تتبع و همچنین کمک به درخشش جوانان و نخبگان علمی درعرصه‌های جهانی علم و دانش و رویکرد دانش محور به برنامه‌های توسعه،‌ شناسایی استعدادهای درخشان و هدایت و حمایت معنوی و مادی، جذب و به‌کارگیری نخبگان در راستای ارتقای تولید علم و فناوری و توسعه علمی متوازن کشور بر اساس هدف نهایی دانشگاه تمدن ساز از حقوق نخبگان و اساتید است که باید توسط دولت مورد شناسایی و تضمین قرار گیرد.»

دانشگاه باید مکان امنی برای همه دانشجویان باشد

در این پیش‌نویس تاکید شده است «دانشگاه باید مکان امنی برای همه دانشجویان باشد، بنابراین مسئولین دانشگاه باید همه مساعی خود را جهت تضمین ایمنی و امنیت روانی و جسمی دانشجویان در دانشگاه به‌کار گیرند.»

نظر شما