شناسهٔ خبر: 7422 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پایان‌نامه‌ دکترای آیت‌الله اراکی در باب آزادی و علیت منتشر شد

کتاب «آزادی و علیت در فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه معاصر مغرب زمین» که عنوان پایان‌نامه آیت‌الله اراکی می‌باشد و در دانشگاه «پورتس‌مورث» انگلستان از آن دفاع شده است، به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ کتاب «آزادی و علیت در فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه معاصر مغرب زمین» که عنوان پایان‌نامه آیت‌الله اراکی می‌باشد و در دانشگاه «پورتس‌مورث» انگلستان از آن دفاع شده است، به همت مؤسسه پژوهشی فلسفه و حکمت ایران منتشر شد.

در بخشی از این کتاب آمده است: در حوزه اخلاق و تربیت و اقتصاد نظریاتى که عوامل جبرى خارج از اراده انسان را شکل دهنده شخصیت اخلاقى و اقتصادى و جهت دهنده رفتارهاى اخلاقى و تربیتى و اقتصادى او بدانند، کم نیستند. چنین است که مبحث «آزادى انسان و رابطه آن با علت‌های دیگر و با اصل قانون علیت» از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد بحث و بررسى دقیق قرار گیرد.

در بخش دیگری از این کتاب آمده است، مسئله علّیّت و رابطه آن با آزادى انسان، پیش از ظهور اسلام در فلسفه‌های یونان باستان و هند و فارس مطرح بوده است و مباحث و مجادلات فراوانى برانگیخته است. پس از ظهور اسلام و پیدایش مباحث عقلى مربوط به الهیات و آفرینش جهان و انسان از سوى خدا از یک سو، و نیز اختیار و آزادى و مسئولیت انسان در برابر خدا از سوى دیگر، که ابتدا توسط قرآن کریم و احادیث رسول خدا و ائمه معصومین(ع) مطرح شد و سپس به وسیله دانشمندان و صاحب نظران در مسائل اسلامى دنبال شد، جریانات فکرى گوناگون و مشرب‌ها و مکتب‌های فلسفى و کلامى مختلفى پدیدار گشت.

همچنین می‌خوانیم: در این میان مسئله علّیّت و رابطه آن با آزادى انسان یکى از محورى‌ترین مسائلى بود که بخش عظیمى از مناقشات و مباحثات کلامى و فلسفى را به خود اختصاص داد، بلکه اختلاف نظرهاى پدید آمده در این باره به پیدایش عمده‌ترین مکتب‌ها و جریانات فلسفى و کلامى در تاریخ اندیشه اسلامى منجر شد.

«پیشینه مشکل فلسفى آزادى و علّیّت در فلسفه و کلام اسلامى» ، «آزادی و علیّت در فلسفه اسلامـی معاصـر»، «آزادی و علیّت از دیدگاه فلاسفه معاصر مغرب زمین» و «نظریـه وجوب یا الـزام اخلاقــی»، عناوین چهار فصل اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند که به تازگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۰۹:۳۷فرشید 0 0

    لطفا در اخباری که مبنی بر انتشار یک کتاب جدیدند، نام ناشر را نیز ذکر بفرمایید. اطلاعات دیگر مانند بها، تعداد صفحات و ... نیز برای خواننده می تواند مفید باشد.
    سپاس
                                

نظر شما