شناسهٔ خبر: 7403 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی جنتی: حوزه های علمیه پاسخگوی پرسش‎های کهنه جوانان در حوزه دین باشند

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی یکی از خصیصه های بارز ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی را پاسخگو بودن به نیاز های دینی و اجتماعی مردم زمانه دانست و گفت :امروز نیز این نیاز وجود دارد تا حوزه های علمیه پاسخگوی پرسش های کهنه جوانان در حوزه دینی و اجتماعی باشند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ علی جنتیˈ روز پنجشنبه در کنگره بین المللی ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی در ساری، از این عالم به عنوان ˈ فخر شیعه ˈ و ˈ تاج شریعت ˈ یاد کرد و افزود: ابن شهر آشوب از استوانه های مذهب شیعه به شمار می رود.

وی، ابن شهر آشوب را قله درخشان تاریخ اسلام و آثارش را سراسر درس عبرت و معنویت معرفی کرد و گفت: شوق ایشان برای کسب علم و تلاششان برای طی کردن مراتب ایمانی ستودنی است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: ابن شهر آشوبی که نابغه فقه و حدیث بود، از یک سو افتخار ایران است و از سوی دیگر حق بزرگی بر پیروان مذهب شیعه دارد و از این رو جایگاه اخلاقی و علمی آن باید بدرستی و جامع و کامل به جامعه معرفی شود.

جنتی از این دانشمند سده ششم هجری به عنوان ادیب و جامع همه فضیلت ها یاد کرد و افزود: در تمامی توصیفاتی که از این عالم شیعی وجود دارد، اغراقی یافت نمی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حفظ کل قرآن کریم توسط ابن شهر آشوب در سن هشت سالگی اشاره کرد و گفت: مقام این عالم آنقدر بزرگ و والا است که اهل تسنن هم از ایشان به نیکی یاد می کنند.

وی افزود: ابن شهر آشوب در نخستین سال های جوانی در علم اصول به اجتهاد رسید و کوشش های بایسته ای در دفع شبهات و رفع خرافات از دین صورت داد.

او ادامه داد: هنوز چندان که باید از خرمن فضل این عالم شیعی خوشه ای چیده نشده و باید تالفیات ایشان احیا شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرایط حاکم بر زمان حیات ابن شهرآشوب اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان در حالی در اعتلای مکتب شیعه قلم زد که حکومت در دستان افراد خاص بود، ولی این عالم بزرگ در غربت تلاش کرد تا شیعه را بدرستی به جامعه معرفی کند.

وی به برجستگی مقام علمی و موفقیت متمایز گونه ابن شهرآشوب با دیگران اشاره کرد و افزود: ایشان در راس حوزه های علمیه بود و تدریس می کرد و شاگردان زیادی داشت.

جنتی با اشاره به قرآن پژوهی ابن شهر آشوب، گفت: ایشان با نگارش ۲۰ جلد کتاب در حوزه های فقه ، اصول ، حدیث و رجال ، در عرصه قلم و نگارش قهرمان بودند و آثارش همواره مورد توجه عالمان بعد از ایشان قرار گرفته است.

وی افزود: این عالم فرزانه، تشنه آموختن بود و سال ها از این شهر به آن شهر و دیار هجرت و تمام توان خود را وقف دریافت علوم اهل بیت (ع) کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابن شهر آشوب را مرد سفر های علمی معرفی کرد و اظهار داشت: این عالم بزرگ تمامی مراکز علمی را برای رفع عطش آگاهی درنوردید به گونه ای که از محضر دانشمندان سنی نیز بهره گرفت و به مباحثه با آنان نشست و این نشان از تعامل سازنده علامه دوران دارد.

وی با تاکید بر این نکته که ˈ این روحیه گفت و گو بین شیعه و سنی امروز نیز باید تقویت شودˈ، برگزاری کنگره ابن شهر آشوب را گامی موثر برای ترویج اندیشه های این عالم بزرگ شیعه دانست و افزود: ابعاد نویی از اندیشه ایشان باید ترویج شود.

جنتی بر ضرورت موشکافی اوضاع سیاسی و علمی کنونی تاکید کرد و گفت: باید با کتاب شناسی ابن شهرآشوب، به تفسیر و افق نوینی در این زمینه ورود پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری کنگره ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی را از دستاوردهای فکری تمدن اسلامی دانست و اظهار داشت: خطه مازندران از عالمان بزرگ دینی برخوردار است.

جنتی همچنین به مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز کشور و بویژه استان های شمالی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سه استان ساحلی دریای خزر پذیرای میلیون ها مسافر هستند، تحت تاثیر فرهنگ اقشار مختلف قرار می گیرند.

وی افزود: با توجه به مشکلات فرهنگی ناشی از وورد گردشگران به استان های ساحلی دریای خزر ، به نظر می آید باید در شورای فرهنگ عمومی و دیگر شوراهای فرهنگی این استان ها به یک نوع ریشه یابی آسیب های اجتماعی پرداخته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این مباحث نابسامانی فرهنگی باید موشکافی شود تا راه حل درستی برای برخورد با ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی به دست بیاید.

وی افزود: علل شکست در برخی از حوزه ها به رغم تلاش زیاد این است که چندان به ریشه ها نپرداخته ایم یا بعضی از موارد نابسامانی و ناهنجاری های فرهنگی - اجتماعی را نادیده گرفته و یا خط قرمز کشیده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی گفت: مشکلات فرهنگی و ناهنجاری های اجتماعی باید ریشه یابی شده، سپس راه حل علمی و عملی برای آن ها ارائه شود.

وی یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را توسعه فرهنگ و ارزش های دینی در جامعه برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم همه دانشگاه ها، حوزه های علمیه و دلسوزان این انقلاب با همکاری ، مشکلات اجتماعی و فرهنگی را حل کنند.

اولین کنگره بین المللی ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی از روز گذشته با بازخوانی بخش هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری که اول مهر ماه امسال در دیدار امام جمعه ساری و دیگر متولیان برگزار کننده این کنگره با ایشان ابراز شد، آغاز به کار کرد.

این کنگره پس از دو روز بحث و بررسی و ارائه مقاله پیرامون شخصیت ، زندگی و اندیشه علامه ابن شهرآشوب ساروی در ساری، با عزیمت شرکت کنندگان به قم ادامه می یابد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است شرکت کنندگان در کنگره در قم به حضور آیت الله جوادی آملی رفته و از سخنرانی این مرجع تقلید شیعه بهره ببرند.

ابوجعفر محمد ابن علی بن شهرآشوب ابن ابونصر ابن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالّدین و عزالدّین و مشهور به اِبن ِ شَهْرْآشوب از عالمان بزرگ و معروف شیعه به سال ۴۸۹هجری قمری در ساری دیده به جهان گشود و در ۵۸۸ در ۹۹ سالگی در حلب بدرود حیات گفت.

نظر شما