شناسهٔ خبر: 6797 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خسروپناه: نفسانیت لیبرالیسم آن را به دروغگویی و جاسوسی سوق می‌دهد

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: مهم‌ترین ویژگی لیبرالیسم تأکید بر نفسانیتی است که طرفدارانش را به سوی جاسوسی، دروغ و رعایت ‌نکردن حریم‌ها می‌کشاند و همین نفسانیت به زوال تمدن غرب می‌انجامد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نقد مکتب لیبرالیسم گفت: مهمترین مشکلی که لیبرالیسم دارد تأکید بر سکولاریسم و دیدگاه‌های اومانیستی است که منشأ آن نفسانیت است، زمانی که خدا از صحنه زندگی کنار برود هر چیزی مجاز می‌شود.

وی در ادامه افزود: حال ممکن است یک عده بگویند که چون ما به لحاظ عقیدتی و اسلامی به این مبحث نگاه می‌کنیم، اعتقادمان این است. در صورتی که ثابت شده زمانی که خدا در اعتقادات، سیاست، سلامت، معیشت زندگی و سایر عرصه‌های ما حضور نداشته باشد این نفسانیت است که جایگزینش خواهد شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه در قرآن کریم به انسان خطاب شده که یا ولایت خدا یا شیطان را بر‌گزیند، اظهار داشت: اگر خدا را کنار بگذاریم به سمت شیطان می‌رویم و دیگر همه زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این صورت که ممکن است بمب اتم بر سر مردم ژاپن بیاندازیم و تلفن‌های دیگر جوامع را شنود کنیم، سفارتخانه‌هایمان «جاسوس‌خانه» شود و ... ، همه اینها زاییده نفسانیت است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که نفسانیت محور فعالیت‌ها و حکومت‎داری شود، در راستای همین نفسانیت آزادی معنا پیدا می‌کند، اظهار داشت: بحث حریم خصوصی و مسائل شخصی انسان‌ها و دولت‌ها دیگر اینجا معنا نمی‌یابد بلکه خط قرمز همان نفسانیت است که رد کرده‌ایم.

خسروپناه اظهار داشت: بنابراین اومانیسم یا همان انسان‌محوری در واقع به نفس‌محوری می‌انجامد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چشم‌انداز آتی مکتب لیبرالیسم را با توجه به تناقض‌هایی که این روزها در آن دیده می‌شود رو به زوال یاد کرد و گفت: سیر حرکتی لیبرالیسم به از بین رفتن تمدن غرب می‌انجامد. درست است که شاید بگویند این مکتب خود را بازسازی می‌کند ولی این همان حرکت سکولاریستی و اومانیستی در قالب سوبژکتیویسم است، اینجاست که باید گفت مبانی تغییر نمی‌کند بلکه تنها در ظاهر بزرگ می‌شود اما رو به افول می‌رود.

نظر شما